Endelig på tur igjen

Mandag 22.8.

Vi er på tur igjen! Tre uker har vi til rådighet. Drivhus og hage får seile sin egen sjø, nå må vi ut på veien igjen. Cliff får kajakker på taket og sykler bakpå, vi fyller kjøleskapet med all mat vi har og legger i vei. Rett inn på ferja i Horten og E6 ned til Oslovägen. Der stopper vi og handler på Systembolaget, Godtebiten og EuroCash. Lunsj i bilen og så nedover mot Skärhamn. Minst mulig motorvei så vi tar av ved Munkedal, tror vi. Tar av litt for tidlig og surrer rundt på trådsmale veier, men finner fram likevel. Fin tur i flott, svensk bondelandskap! I Skärhamn finner vi plass på den gamle fotballstadioen som nå er parkering. Her tilbringer vi to netter gratis, sammen med to-tre andre bobiler.

• Cliff har fin plass i utkanten av plassen

• Kvelden var utrolig flott!

• Innerst i bukta står Cliff

• Her har det nok stått ei gammal brygge

• Gullaften!

• Massevis av slåper her!

Det får holde med avstandsbeundring!

Tirsdag 23.8.

Vi skal sykle til Skulpturpark i Pilane her på Tjörn.  Det har jeg hatt lyst til i mange år. Fine sykkelveier, delvis sykkelsti langs vei, og delvis stier/gamle veier/gårdsveier. Et par steder bommer vi litt slik at turen blir noen km lenger enn beregnet. Det er varmt, svetten hagler, det lukter godt av blomster, dyr og seinsommer. Endelig kommer vi fram til Pilane, og fra toppen av bakken kan vi se inn i det forjettede land. Herfra kan vi og se det fantastiske hvite hodet som på en måte har blitt skulpturparkens varemerke. Dette blir gøy! Vi er ikke de eneste som har tenkt seg hit i dag, ser vi. Parkeringsplassen er nærmest full av biler, og vi leter etter en plass til syklene våre. Det er ei lita bu her, med ei billettluke der de også selger is. Hadde vært godt i denne varmen! Men så får vi øye på prisen! 150kr pr snute! Riktignok 120 for pensjonärer, men likevel! Litt for drøyt for å svette rundt blant røsslyng og fjellrabber denne steikhete dagen. 45kr for å parkere en bil i to timer! Vi bestemmer oss omsider for å nyte vårt medbrakte drikke og beundre det vi kan se på avstand. Mens vi står der skjønner vi fort at vi ikke er de eneste som reagerer på prisen, og heller ikke de eneste som velger å ikke gå inn.

• Vår Pilanetur endte her foran den slitte billettbua.

• Fine og morsomme sykkelveier.

• Skulle unne oss en fiskemiddag i Skärhamn, men måtte nøye oss med gatekjøkkenmat.

Ytterst mot havet

Utpå ettermiddagen sykler vi inn til Klädesholmen for å rusle litt rundt i den vakre trehusbebyggelsen på øya. Det blir en deilig tur gjennom smale, idylliske smug og forbi bugnende små hager. Stokkrosene er for det meste avblomstret, men noen står igjen og lyser i all sin prakt. Vi blir ikke mette på all denne herligheten, og blir mektig betatt av stedet. Etter drøye to timer kjenner vi at vi har vært lenge på tur i dag. Først en sykkeltur på drøye 34 km ut til Pilane, og nå ut hit og vandringen her ute. Vi finner tilbake til syklene og mette av inntrykk sykler vi de 5 kilometerne tilbake til Cliff som venter på grusplassen. Vel framme må vi forte oss inn i bilen for ikke å bli oppspist av knott og mygg. Myggolje har vi ikke, så resten av denne fantastiske dagen tilbringes i bilen.

• Hus tett i tett

• Vakre smug kranset av stokkroser

• Kveldssola gir ekstra glød til sommerens siste stokkroser

Venter på kabelferja over elva

Onsdag 24. august

I dag reiser vi videre, og målet er Hönö, den lille øya der min barndoms feriebrød, Hönökakan, ble laget. Vi krysser Norra elven med kabelferje og etter en tur over Hisingen, øya mellom Götaelvens to utløp, kan vi kjøre ombord på gule, vakre Marie som fører oss ut til Hönö. Vel ute på øya finner vi plass på bobilparkering Röd Hamn. Det er mange andre bobiler her, så selv om sommerferietiden er over er vi ikke alene.

Vi tar syklene og sykler for å finne et sted å bade. Det går kyststi her, og vi parkere ved ei eng ned mot sjøen og legger i vei over svabergene. Mye fint å se på av blomster, stein og fugleliv, men vanskelig for oss kresne tjømefolk å finne egnet badested. Omsider finner vi en liten vik der vi kan vasse uti og få en bitteliten svømmetur. Deilig i denne varmen.

• Trygt over til Hönö

• Langs kyststien på jakt etter badeplass

• Sola går ned over Röd Hamn

Noen steder er det helt supre sykleforhold

Torsdag 25.august

Strålende sol, og vi skal ut på sykkeltur. I dag har vi tenkt å sykle alle øyene vi kommer til uten ferje. Vi starter fra Hönö og vips så er vi på Öckerö. Lettsyklet og godt tilrettelagt. Plutselig har vi syklet over Öckerö og er havnet på den nordre øya Hälsö. Her kommer vi ikke lenger uten båt.

Etter en liten pause sykler vi sørover igjen og nå hadde det vært godt m et bad. På kartet finner vi Hjälvik strand og gir denne badeplassen en sjanse. Ute på svabergene, ved ei badetrapp, finner vi en egnet plass. Her er det mange som koser seg i solen og sjøen, og vi får tatt oss en etterlengtet frisk dukkert. Før vi sykler videre går vi en runde rundt Rördammen, et våtmarksområde som kommunen jobber med å tilbakeføre til slik det var før det grodde til. Her treffer vi på mange fugler og til og med hanefar med sitt fargerike harem.

• På gamleveien mot nordenden av Hälsö.

• Helt ytterst på Hälsö. Vi ser over mot Bjärkö.

• Hjälvik badeplass. Deilig helt yttert på berget.

• Rørdammene

• Flotte hanefar med sitt fargerike harem

900kr for dette!

Nå begynner vi å kjenne at vi er sultne, så vi sykler tilbake til havnen på Öckerö for å finne et spisested. Vi lander på en restaurant med flott utsikt over havnen, men Ivar tenker ikke på å sjekke prisene, så dette blir nok turens desidert dyreste og semreste måltid. Innehaveren lurer oss nok også. Ivar bestiller stor fish and chips, og jeg vil ha et lite rekesmørbrød. Til dette bestiller vi to små flasker mineralvann. Eieren sender med oss tre flasker, en på kjøpet! Når maten kommer viser en såkalt stor fish and chips seg å være en liten, flat panert fisk oppå litt pommes frittes. Jeg lurer fælt på hvordan en liten fish and chips ser ut. For dette gildet betaler vi 900 skr.

Litt småirriterte sykler vi tilbake til Cliff som står og venter på oss på Hönö. Her tar vi en liten pause før vi hiver oss på syklene igjen og sykler ut på Fotö Der treffer vi et par som bor på øya og har en hyggelig prat med dem. Denne øya er faktisk den mest idylliske av øyene, med tett, gammel bebyggelse og trange viker.

• Liten pause på Fotö

• Flott beliggenhet, men ingen har nok vært her på en stund

Langgrunn sandstrand

Fredag 26.august.

Vi forlater øyene og setter kursen mot nye mål. I dag skal vi først innom Askims havsbad og campingen der. Her tilbrakte jeg de fleste av mine barndoms sommere. Vi lå i telt her i mange uker, og hvis det ble for vått og kalt, dro vi inn til morfar i Göteborg og tørket opp det verste. Nå møter vi ei stor, langgrunn sandstrand i nydelig sommersol, akkurat slik jeg husker den var for over 50 år siden. Et lite stykke bortenfor ligger campingplassen som ikke i det hele tatt ligner på min barndoms teltplass. Der det den gang var orange eller grønne hustelt er det nå campingvogner og bobiler, og i utkanten av plassen ligger tett i tett med campinghytter. Da jeg var liten spilte vi badminton og lekte mellom teltene, nå er det ikke rom for lek mellom biler og vogner.

Ferden går videre, nå på jakt etter egnet sted å tilbringe de neste par dagene. Rett før Falkenberg finner vi helt tilfeldig den litt bortgjemte, rolige, gammeldagse campingplassen Rosendal. For 220 skr natta får vi alt vi trenger. Campingverten sykler rundt på plassen med Ipad og alt annet han trenger i en kurv som hang på styret. Litt uvanlig, men det funker. Etter en tidlig kveld på verdens beste fiskekrog bestiller vi likegodt bord til kl 6 i morgen siden det er lørdag og denne maten er noe av det beste vi har smakt. Det betyr at vi må bli en natt til.

• Innerst i vika ligger campingplassen

• Hit gikk vi for å bade når vi ble så store at vi var trygge i vannet. Bak meg ser vi campingen.

• Rosendal camping utenfor Falkenberg

• Flotte sandstrender innover mot Glommen

• Blåskjell og pommes frittes med aioli og smørristet brød! Utrolig godt!

• Liten tur nedom stranda før solen går ned

• Havet er som silke

• Lørdag 27.aug.
    Det regner hele dagen, så vi tar det m ro, men utpå kvelden kjører vi til Glommen Fiskekrog. Nydelig mat!

Søndag 28.august

Jeg har fått tips om Torekov av min kiropraktor som er fra det området, så nå setter vi oss i bilen og kjører mot Bjärehalvön. Vi velger små veier helt ytterst mot havet og opplever mye fint underveis, bl a det flotte, gamle pensjonatet i Steninge. Liker at de kan bevare den gamle stilen. Vel framme ved dagens mål får fin plass på den helt nyanlagte ställplassen på First camp Torekov. Her står vi helt alene.

Dette stedet, som er kjent fra serien "Solsidean", må jo utforskes, så selv om været ser litt utrygt ut sykler vi ned til sentreum for å se om vi kjenner igjen området der de fine folka holder til. Vi finner badetrappa og blir skikkelig sjarmert av de vakre, gamle husa. Jeg faller totalt for den særegne og lekre gule taksteinen.

• Klare for en liten sonderingstur i Torekov

• Havnen i Torekov

• Vi må jo bare smake på dette ølet!