Endelig, en uke seinere enn planlagt

Onsdag 4.mai

Vi kommer endelig av gårde på tur. Klokken er halv to, og vi har hentet og satt inn de to nye rutene i drivhuset. Bilen er pakket, stueplanter er plassert i badekaret eller plassert mest mulig unna sollys. Nå stikker vi mot Sverige, og første mål er Oslovägen ved Strömstad. Vi må handle litt mat og unne oss en flaske boblevann for å feire at vi er på hjul igjen.

Dagens endelige mål er ikke satt, men vi kjører mot Hornborgarsjön sørøst for Skara. Vi er litt slitne etter mange dager med stress, så når vi nærmer oss Mellerud vil vi se om vi finner en plass for natta. Vita Sandar vet jeg er en fin plass, så vi snegler oss fram på den utrolig smale veien ut mot Vänerns strand. Her finner vi ställplass for 330 Skr. Litt dyrt, men nå trenger vi en pause. Flott natur, fint anlegg og trygt og godt sammen med en gjeng andre bobiler.

• Grillribbe og kyllinglår fra kjøttdisken på EuroCash.

• Kaldt ute, men inne er det lunt og godt.

Torsdag 5.mai.

Vi tar det med ro, vi er jo på tur. Dagen er grå, og det blåser fortsatt ganske bra. Kl 11 ruller vi ut på veien igjen, nå med kurs for Varnhem. Kanskje vi kan sove der i natt? I dag velger vi småveier, vi skal jo ikke kjøre langt. Gjennom flate åkre der de små, idylliske gårdene ligger beskyttet av løvtrær på alle sider og der vindmøllene står alene eller to-tre sammen utpå et jorde, forbi litt større gårder, nedom Vänern ved Sikhall og så ut på hovedveien mot Trollhättan.

Det blåser fortsatt når vi etter halvannen time kjører inn på parkeringen foran den gamle, vakre klosterkirken i Varnhem.

• Små gårder skjult bak løvtrær ute på de flate jordene.

• Vindmøller så vi overalt, men sjelden mange sammen.

• En og annen litt større og mer staselig gård dukket også opp.

Vi kjører videre fra Varnhem med kurs for Naturum Hornborgarsjön. Nå skal vi se om det er noen traner der fremdeles. Vel framme får vi fin plass til bobilen for 150kr natta, tar på oss vindtett tøy og går ut til Fågeludden fågeltorn. Det er lite traner å se, men det er masse andre spennende fugler. På veien hit i dag har vi sett flere tranepar som sikkert har funnet hverandre her tidligere i våres.

Naturum Hornborgarsjön er en fantastisk flott plass. Her er det mye historie å lære om dette spennende området. Fine vandreturer går forbi her og ut til andre steder som er tilrettelagt for fugleinterresserte.

Det er ennå tidlig på dagen, så vi bestemmer oss for å gå turen ut til Ytterberg plattform. Denne stien viser seg å gå i et særegent og spennende terreng. Vi går over steigarder, gjennom strandenger og opp og ned spesielle stein- og grusrygger som ligger som lave, lange, smale, grønne åskammer langs sjøen. På disse ryggene vokser det mange morelltrær som i disse dager har begynt å blomstre. Det hele er så vakkert at det nesten tar pusten fra deg.

• Vi får fin plass til Cliff på jordet med utsikt over sjøen

• På vei ut til Naturum Hornborgarsjön

• Det blåser heftig og lyset er dramatisk over sjøen i kveld

• På vei over en av de fine grusryggene

• Morelltrærne er i ferd med å blomstre

• Solen er i ferd med å gå ned over Hornborgarsjöen

Snorrett og full av historie

Fredag 6.mai.

Vi vil være her en dag til, og nå skal vi ut og sykle. Første mål er Ekornavallen, den store gravplassen der vi finner gravminner fra steinalderen, bronsealderen og jernalderen, og stedet har vært i bruk som kultplass i minst 4300 år. Det er helt spesielt å være her! For et sted!

Neste mål er Almeös fågeltorn, og vi sykler langs smale veier og grusveier gjennom et vakkert, vennlig landskap og forbi sjarmerende gårder. De siste to kilometerne ut må vi gå. Vi kommer til broa over Hornborgarån, der setter vi oss og spiser punshruller. Det er så sølete den siste biten, så vi velger å snu her ved broa.

• Ekornavallen

• Kjempekvinnens ovn, den store dolmen på Ekornavallen

• Vi snur her ved broa over Hornborgarån.

Etter en deilig sykkeltur parkerer vi syklene, slapper av, og utpå kvelden går vi kulturløypa gjennom vakkert gammelt kulturlandskap opp til Heljesgården som bugner av påskeliljer. Herfra er det flott utsikt over Hornborgarsjön. Vi går på enger og voller dekt av hvitveis, marianøkkelbånd og andre vakre blomster. Vi finner rester etter veier, boplasser, fegater, og de gamle bygningene på de små gårdene sjarmerer oss helt i senk. Det er en utrolig ro over dette området, og vi nyter våren, fuglesangen og morelltrærne som står i full blomst. Når vi er tilbake på naturum har vi gått 5,41 km.

• Det bugnet av vakre blomster

• Langt der nede ligger Hornborgarsjön

• Vakre, gamle Heljesgården! Her kunne vi bodd!

Lørdag 7.mai.

Vi skal videre i dag. Det er nesten trist å forlate dette nydelige stedet, men vi kommer nok tilbake hit. Nå skal vi til Falköping og se om vi finner en plass på campingen på Mösseberg.

Etter ca en time er vi på plass på berget, og for et sted vi har kommet til! Badesjø, trimløyper, treningsapparater, freesbegolf og turveier for sykkel og fotturer. Vi må fylle opp kjøleskapet i bilen så jeg tar på sekk og vi tar trappestien ned fra fjellet og ned til sentrum av byen. Her finner vi en kafe og endelig får Ivar sin smørgåstårta.

• Flott badeanlegg i svømmedammen.

• Cliff skimtes mellom bjerkestammene

• På vei ned trappestien mot byen nedenfor

• Endelig smörgåstårta!

• Kake til dessert

• Kveldstur på sykkel til Bergsjön, 12 km

Samler krefter foran de 200 trappetrinnene opp i tårnet

Søndag 8.mai.

Nydelig vær. Det blir fottur i dag. Vi starter med et besøk i utsiktstårnet, det 35 m høye tårnet som ble bygd i 1902 for å gi folk et flott overblikk over området. Det ble bygd av teglstein og du må gå ca 200 trinn for å komme opp i toppen. Gratis entré.

Etter alle rundene for å komme opp og ned igjen fra tårnet var jeg nesten litt svingstang. Turen gikk videre gjennom lekeplass og dyrepark og videre ut i skogen og forbi vakre små bygninger og en plass med fantastisk utsikt. En stykke fulgte stien også pilegrimsleden, men vi måtte hoppe av den om vi ikke skulle havne i Varnhem igjen.

Utpå kvelden gikk vi en tur på andre siden av Mösseberg. Her var det også mange spor etter gammel kultur og flott utsikt over gårdene nedenfor berget.

• Dåhjort i dyreparken

• Vanvittige hvitveistepper

• Litt pilegrimsvandring

• Noen har gått her før oss

• Han skuer utover

• Vakre gårder på sør-vestsida av berget ved Bestorps naturreservat.

På kanten av Mösseberg

Mandag 9.mai

Og så går ferden videre. Vi har hatt det fint her oppe på berget, men vi må bevege oss hjemover igjen. Dagens mål er Läckö slott på Kållandsö, og vi ruller inn på ställplatsen der ved halv totiden.  Det blåser heftig, men vi tar ned syklene og sykler til Spikens fiskläge. Her ute er det ikke åpnet for sesongen, så vi må nøye oss med folketomme restauranter og båthavner. Vel tilbake ved slottet går vi en kveldstur langs halvøya der den vakre bygningen ligger og videre på en sti til Roparudden. Vakker natur og flott utsikt mot det hvite slottet.

• Vakre Läckö slott

• Stille før sesongen på Spikens fiskläge

• Läckö slott sett fra stien mot Roparudden

Trafikken på Göta kanal

Tirsdag 10.mai.

Værmeldingen lover regn, og vi skal videre mot Trollhättan. Her har vi vært før, men vi har aldri sett noe særlig av byen. Vi parkerer Cliff på bobilplassen ved kanalen, og så kommer regnet. Fra bilen har vi flott utsikt over trafikken på kanalen, og vi følger ivrig med på de store båtene som kommer med last oppover mot Vänern. Utpå kvelden trosser vi regnet, tar på oss regnjakker og begir oss ut på tur. Vi går gjennom kanalparken og videre ut på Kanalön og følger stien til den vakre, gamle mursteinsbygningen som er en del av kraftverket. Spennende tur, og når vi er tilbake i bilen etter 4,7 km er vi våte inn til skinnet.Da er det deilig å få tørket håret, få på seg nytt tøy og slappe av og nyte kvelden.

• Det nyeste sluseanlegget. I parken finnes ytterligere tre kanaltrasseer.

• Det vakre kraftverksbygget

• Vi koser oss med utsikten