Fra Røldal til Hyllandsfoss, Vinje

På gamle veier over Haukelifjell

Torsdag 3.sept

Vi våkner til en grå morgen. I dag skal vi kjøre over Haukelifjell til Edland. Her skal vi møte vennene våre i morgen, og vi vil se om vi finner en egnet campingplass. Det jobbes fortsatt i tunellene, så vi blir ledet over fjellet på de gamle, smale, vakre veiene. Selv om det småregner blir det en fin tur.

Vel framme i Edland blir vi enige om å droppe den plassen vi først hadde tenkt å bli på, Vi drar ut for å finne et annet sted. Kanskje noe i nærheten av Rauland. Vi kjører Arabygdveien og videre på nordsida av Totak til Raulandsgrend og Midtbygdi, men vi finner ikke noe. Rett før vi er nede i Vinje ser vi et bobilskilt og svinger av veien. Hyllandsfoss Camping viser seg å være en vakker liten plass i sørenden av det vesle vannet Hyllandshylen.

• Hyllandsfossen Camping er åpen, men sanitæranlegget er stengt.

• Nydelig plass ved Hyllansahylen

• Rester etter tømmerrenna i Hyllandsfossen

Flott mønster av lav på steinene som skulle hindre tømmeret å forsvinne ut i skogen

Det er regn i lufta, men vi vil ut å se oss om litt, så vi legger i vei langs Fløtarstigen. Stien følger fossen nedover, og her finner vi mange spennende rester etter tømmerfløtinga.

Stien ender nesten nede i sentrum av Vinje, og vi går veien oppover igjen. Jeg har tatt med meg surdeigen min på tur, og nå skal jeg teste ut brødbaking i bobil. Surdeigen ble matet og satt til heving mens vi var ute og gikk. Deigen er nå porøs og fin og perfekt til å blandes med mel, frø og vann. Den ferdige deigen deles i to og blir fylt i smurt omniaform og silikonformen som hører til. Nå skal den stå og heve seg over natta.

• Bollen ble for liten, så jeg måtte ty til oppvaskbalja🤣

• Deigen er ferdig og fordelt i formene

• To perfekte brød stekt i omniaen på morgenkvisten

Gapahuk med vedovn

Fredag 4.sept.

Tidlig opp for å bake brød. Tåka, som har ligget over det blikkstille vannet, letter og lover godt for den nye dagen. Før brødet er ferdig er himmelen blå og Ivar dekker frokostbordet mens våre nye venner, de sultne endene, kommer i samlet flokk for å smake på baksten.

Etter en sein frokost slapper vi av litt med oppvask og kos i solen før vi følger merket løype opp på høyden vest for den lille sjøen. Det er fine turområder her, og nede i lia finner vi en stor gapahuk med både bålplass og en liten vedovn.

• Morgenstemning ved Hyllandshylen

• Frokosten er klar

• Også endene må få smake nybakt surdeigsbrød

Klare for en rotur

Lørdag 5. sept.

Handledag. Kjøleskapet er blitt ganske slunkent, så vi tar syklene fram og ruller de drøye to kilometerne ned til Spar i Vinje. Her laster vi ryggsekkene fulle med mat og drikke og spiser et par hveteboller m sjokoladebiter før vi tråkker oss oppover mot Hyllansfoss igjen. Det blir to drøye kilometer, og det blir ikke bedre av at en unggutt på el-sykkel farer forbi oss i en av de bratteste kneikene.

Svette og anpustne når vi endelig campen og kan laste av oss de tunge sekkene. Været er fortsatt fint, og Ivar vil tømme dass og fylle vann. Etterpå låner vi en av de små robåtene og ror oss en tur rundt det stille vannet. Seinere på dagen går vi langs vannet på en gammel, gjengrodd vei og fortsetter opp i skogen til vi møter elva. Her snur vi og følger samme vei tilbake. En hyggelig kveldstur der vi finner halvannen kantarell og diverse tegn på at det er bever i området.

• I robåt på Hyllandshylen

• Fant kantarell

• Her har det utvilsomt vært bever

Alltid klare for en ekstra godbit

Søndag 6.sept.

I dag må vi reise videre. Vi har hatt noen deilige dager her ved bredden av Hyllandshylen, men nå skal vi endelig treffe vennene våre. Avtalen er å møtes på Skinnarbu, så etter frokost og oppvask takker vi de nye fjærkledde vennene våre for hyggelig selskap med å gi dem litt ekstra brød, før vi ruller ut fra plassen.

Vi finner plass i utkanten av parkeringa ved hotellet på Skinnarbu. Her har vi flott utsikt over Møsvatn. Ventetiden benytter vi til et besøk i kafeteriaen på utstillingssenteret. Vaffel med rømme og syltetøy smaker ekstra godt i disse omgivelsene.

• Reiseseng med utsikt

• Vaffel med utsikt

• Og endelig ble vi fire

Tid for rast og en matbit ved ei gammal seter

Mandag 7. sept.

Vi våkner til en kjølig dag med sur vind. Våre opprinnelige planer om bl a å besøke Vøringsfossen og gå Aurlandsdalen er skrinlagt pga dårlig vær, så vi benytter denne dagen til å gå en deilig runde via Sandsvatnet, Grasdalstjørni og Sutangråtjørni og nyter de vakre høstfargene i fjellet.

Utpå ettermiddagen reiser vi videre. Været er ikke helt på vår side. Det blåser hemningsløst, og sola har gjemt seg nå. Ferden går mot Uvdal resort. Her skal det ligge en campingplass ved Lågen, og resort høres jo ganske greit ut. Stedet viser seg å være noe enklere enn vi hadde trodd, men ok nok. Enkelt og greit, vi skal jo bare sove her.

• Hele fjellet er kledd i høstfarger

• Trærne i lia ned mot Spiterstulen er dekt med sort lauv

• Fin runde! Rast ved Grasfjellstaulen.

Klare til å utforske nærmiljøet

Tirsdag 8. sept.

Sol i dag, men fortsatt mye vind. Vi har funnet et sted som frister oppe på Golsfjellet. Tubbehaugen Camping ser ut til å være et perfekt utgangspunkt for turer i området. Det viser seg å være et godt valg. Koselig plass, åpent og deilig med nydelig utsikt over det vennlige fjellandskapet. Veldig hyggelig og hjelpsommt vertskap som bidrar med turtips og kommer med ved til bålpanna så vi kan varme oss med åpen ild utover i den kjølige høstkvelden.

Vi må jo ut å bevege oss litt, så vi kler godt på oss og legger i vei oppover mot Steinstølane, som ligger 1004 moh. Fin tur, men litt kjedelig at det er grusvei helt opp.

Høyt nok for en kveldstur

På vei mot Tisleifjorden

Onsdag 9.sept.

Sykkeltur. Vi skal prøve fiskelykken i Tisleifjorden. Deilig å sykle oppover på grusveier gjennom det vennlige landskapet. Nede ved vannet finner vi fram fiskestengene, men etter utallige kast uten et eneste napp må vi innse at ingen vil bite på i dag. Været er litt ustabilt med regnbyger og kald vind, så vi bryter opp og sykler samme vei tilbake, i stedet for den runden vi hadde tenkt å ta.

Tilbake på Tubbehaugen varter vi opp med grillet entrecote, fløtegratinerte poteter, hjemmelaget tomatpesto, gulrøtter og brokkoli. Skikkelig herremåltid. Og vi tenner opp i den gamle stålfelgen så vi holder varmen utover kvelden.

• Vakkert på Golsfjellet

• Vi er sultne etter fisketuren

• Deilig med bålkos

Torsdag 10.sept.

Ferien begynner å nærme seg slutten, og vi jobber oss sakte hjemover. Litt motvillig forlater vi den flotte plassen på Tubbehaugen og setter kursen mot Fagernes for litt proviantering. Deretter bærer det nedover til Bjørgo der vi tar av mot Dokka. Der har vi aldri vært før, så nå vil vi utforske dette stedet litt. Vi får en fin plass ved bredden av Dokkaelva, i utkanten av Dokka Camping. Her rigger vi oss til, og så går vi ut på tur. Dokka Helselag har laget fine turløyper, så vi følger en godt merket sti opp gjennom skogen. Her er det en spennende granskog, og i lia ovenfor bebyggelsen er det masse blåbær og store, mørkerøde tyttebær. Synd vi ikke er på bærtur.

• Spesiell granskog på Dokka

• På vei sørover langs vestsida av Randsfjorden

• Gråvær, men fin plass nede ved vannkanten på Sløvika Camping.

Fredag 11.sept.

Siste dagen sammen. vi forlater Dokka og reiser til Jevnaker for å besøke Kistefos Museum. Det er overskyet og litt surt i dag, men vi får en fantastisk dag blant spennende kunstverk i vakker natur. Dette er utrolig flott.

Spesiell og interessant utstilling!

Lørdag 12.sept.

Det ble en veldig hyggelig dag og kveld i går. Vår siste dag sammen på denne turen. I dag reiser Lisbeth og Audun til familie, mens vi besøker Hadeland glassverk og Leonardo da Vinci utstillingen. Nok en slott opplevelse. Dette har vært to utrolig flotte uker. Bobillivet er helt topp.