Nordmaling - Filipstad

Plutselig var den bare der...

Dag 23, tirsdag 18.7.

Vi forlater et regngrått Nordmaling denne morgenen. I dag er det litt trøstesløst. Ferien nærmer seg slutten, været er bare dritt, og vi aner ikke hvor vi skal legge ruta. Heldigvis klarner det opp etterhvert, både ute og i sinnet, og når hoppbakken i Örnsköldsvik plutselig dukker opp midt i veien foran oss, er alt tilbake til normalen. Dvs: vi koser oss på tur!

Vi tar farvel med Bottenviken og drar innover i landet mot Siljan og Rättvik. På veien treffer vi på Attmars kyrka med et flott, frittstående klokketårn. Det må vi se nærmere på. Det har vært kirke her fra 1160, men den som står her nå er bygd i 1760. Det som er litt spesielt er at den østre og nordre veggen fra den gamle kirken, inngår i det nye bygget. Klokketårnet vet man ikke helt opprinnelsen til, men det ble reparet på 1680-tallet, og i 1811 fikk det sin nåværende form.

Mye spennende en kan oppleve uten å ha planlagt det på forhånd! Nå reiser vi videre, og tanken er å finne et overnattingssted i nærheten av Rättvik. Når vi kommer dit er alt opptatt. Vi kjører gjennom den vakre, gamle bebyggelsen og synes det er trist å bare måtte dra videre.

• Drittvær og dritthumør

• Attmars kyrka

• Mye rart de kjører med her i Sverige

Mange vakre hus i Rättvik

Nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre. Det er ganske øde her, og tiden går. Snart er det så sent at det ikke er noen vits i å tenke på hytte i alle fall.

Vi bestemmer oss for å kjøre til Filipstad. Der har vi vært før, og vi vet at de har en koselig campingplass. Derfor gir vi gass på en grusvei gjennom store øde skoger der jeg aldri hadde kjørt alene, og litt over tolv på natta er vi framme i byen. Vi parkerer ved Lersjön utenfor campingplassen, og tenker vi kan slappe av i bilen til de åpner for dagen.

Etter en stund finner vi ut at det gidder vi ikke likevel, forlater byen gjennom tomme gater og kjører til rasteplassen ved Prästbäcken. Her legger vi ut presenningen vi har med oss, soveunderlag og oppblåsbare campingputer før vi kryper ned i soveposene og satser på litt søvn.

• Lersjön ved Filipstad

• Sov under åpen himmel på Prästbäcken rasteplass

• Fint å våkne til dette

Filipstad - Storfors

Sølvgruvene i Hornkullen

Dag 24, onsdag 19.7.

Vi våkner til en deilig morgen i naturskjønne omgivelser, spiser en rask forkost og kjører videre på jakt etter en campingplass. Vi tar en avstikker opp til sølvgruvene i Hornkullen, før vi setter kursen mot Storfors og finner fram til Lungsund og Storlungen Camping. Her får vi en fin plass, og vi betsemmer oss for å bli noen dager. Dette er et ypperlig utgangspunkt for kajakkturer på Bergslagskanalen. Stedet har en fin badestrand og restaurant med vinservering. Bedre kan det ikke bli, og nå er også sommervarmen på plass.

Storfors kommune har over 500 km strandlinje, og nå skal vi utforske noen av disse kilometerne. Dagen er ennå ung, og vi tar med oss kajakkene på en flott tur rundt Storlungen. Dette er faktisk vår første kajakktur på ferskvann.

Storlungen er en del av det 65 km lange sjøsystemet som strekker seg fra Karlsskoga til Filipstad, og vi gleder oss til å ta fatt på strekningen opp til Bjurbäcken. Forbindeseskanalene mellom sjøene ble gravd på 1800-tallet for at man skulle kunne transportere jern fra smeltehyttene i området.

• Deilig på Storlungen Camping

• Vi prøver oss på ferskvannspadling

• Vannliljer finner vi ikke i saltvann

Vi padler helt inn til Bjurbäckens bruksområde. Her er det fine, gamle bygninger fra den tiden det var aktivitet i området. Så padler vi videre til sluseanlegget, som ble innviet i 1857, tar med oss nista vår og går i land. Vel oppe ved slusscaféet lar vi oss friste av de lekreste räkmacker vi har sett. Glemt er medbrakt niste, og vi fråtser i reker med majones og hardkokt egg på polarbrød. Himmelsk! Denne kvelden er det også levende musikk på kaféen, og vi tenker at vi har vært heldige, men dessverre har trubaduren hverken stemme eller karisma.

• Lasta med niste

• men vi lot oss friste med räkmacka

• Padling i siv

Storlungen

Lungsunds Kyrka

Dag 25, torsdag 20.7.

Nok en fantastisk dag! Vi skal prøve oss på Öjevettern og komme oss opp til Storfors. Der skal det også være en kafé med jättegoda räkmacker. Vi padler sørover under broa og forbi den vakre røde Lungsunds kyrka, opprinnelig fra 1640-tallet, men ombygd mange ganger opp gjennom tiden. Nå er vi i det som kalles Öjevettern og pader videre langs land. Vi passerer en stor flåte med en badstue på, og skjærer så nordover i retning det vi tror er Storfors. Landskapet forandrer seg, det blir trangere og trangere, og til slutt må vi dra kajakkene opp ved en liten småbåthavn inne i skogen. Dessverre finner vi ikke denne kaféen vi hadde gledet oss til, så vi må spise medbrakte tørre brødskiver, men vi har en fin tur likevel.

• På stille vann i Öjevettern

• Her har beveren bygd seg hytte

• Tørt knekkebrød i stedet for räkmacka

Lungsund

Rekesmærbrød str XXL

Dag 26, fredag 21.7.

Vi har veldig lyst på räkmacka igjen, så vi tar bilen i dag og kjører opp til Bjurbäcens slusskafé. Her får vi oss en suveren lunsj, Ivar får til og med XL-macka! Det er et berg av reker, du ser ikke brødet under. Min normale ser liten ut i forhold. Herlige du, så godt!

Med magene fulle av reker går vi en tur langs kanalen opp til sjøen Aspen. Det er stille her, vi møter hverken båter eller folk.

• Noen hadde hengt opp undertøyvasken sin ved kaféen

• Jeg prøver meg som slusevakt

• Det er nok av idyller underveis

Storlungen

Deilig på vannet

Dag 27, lørdag 22.7.

Vi drar ut på oppdagelsesferd sørover Öjevettern, ned Hyttsjön og nordover igjen opp mot Matlången. Nok en fantastisk dag med sol og blikkstille vann. I ei bukt ligger et teppe med nydelige små hvite blomster. De ligner på hvitveis, og dekker hele bukta. Vakkert!

Vi finner ei strand nedenfor ei hytte, der vi går i land for å få i oss noe mat. Det er ikke mange muligheter for strandhugg her dessverre, men vi har en fantastisk padletur. Et sted padler vi forbi et par ørner som sitter i et tre og speider etter oss.

Etter mange timer på vannet er det deilig å komme i land og ta seg et kveldsbad på den fine badeplassen på campingen. På restauranten får vi middag og vin som en verdig avslutning på en flott dag og et behagelig opphold her på Storlungen Camping.

• Vakre blomster på vannet

• Endelig mulig å få seg litt mat

• Vi blir nøye overvåket

Her på Storlungen Camping har vi alt vi kan ønske oss.

Storlungen - Tjøme

Ferieturens siste frokost

Dag 28, søndag 23.7.

Siste frokosten på Storlungen Camping. Vi har hatt noen fantastisk deilige dager her, men nå venter jobb og hverdag, så det er bare å legge seg på hjul hjemover. Før vi forlater dette området for godt tar vi en tur opp til Asphyttans sluss for å ta farvel med Bergslagskanalen. Vi kommer gjerne tilbake.

Neste stopp er Sootkanalen på Skotterud, det gamle anlegget der de fraktet tømmeret 25 meter oppover, altså motstrøms, ved hjelp av sluser. Kanalen fraktet tømmeret fra Mangenvassdraget og over til Haldenvassdraget. Anlegget er Norges eldste sluseanlegg og ble innviet sommeren 1859. I 1939 ble anlegget lagt ned, og det forfalt. Nå er tre av slusene rekonstruert.

Det er blitt kveld når vi endelig kjører inn på gårdsplassen vår på Tjøme. Vi har reist omtrent 800 mil, fra Tjøme og så langt nord og så langt øst som man kan komme i vårt langstrakte land. Vi har lært at Norge er et fantastisk flott, vakkert og variert ferieland. Mye natur, mye vær og mange hyggelige mennesker har vi opplevd i løpet av disse fire ukene. Temperaturen har vært så som så denne sommeren, og vi måtte til Sverige før det ble akseptabelt sommervær, men vi har hatt klær og utstyr så vi har klart oss bra. Og vi har lært at vi kan klare oss med mindre enn halvparten av det vi tror vi trenger på en sånn tur.

• Fra Sootkanalen

• Takk for en fin sommertur!