Tranøybotn

På vei ut mot Tranøy

Dag15, lørdag 8.7.

Litt overskyet, men vi vil forsøke å padle rundt Tranøya. Tranøya er ei vakker øy og et gammelt kirkested, med ei trekirke fra 1775. Det har bodd mennesker her i mer enn 2000 år, og det finnes mange gravhauger her. Bebyggelsen på øya brukes i dag til en slags instutisjon for personer med ulike hjelpebehov.

Vi kjører ut til Refnes og padler i vei utover på stille vann. Temperaturen er behagelig, og sjøfuglene holder konsert for oss. Naturen rundt oss er helt spesiell med de snøflekkete fjellene som ligger rundt fjorden, og lyset er nesten magisk. På vestsiden av øya finner vi ei fin rullesteinsstrand der vi går i land for å spise lunsj. Vi går litt opp i terrenget der vi får en fantastisk utsikt over det fargerike landskapet. Været har etter hvert blitt helt topp, dette er som en drøm.

• Sjøfuglene synger for oss

• Denne stakkars måkeungen hadde falt i vannet og slet med å komme opp

• Rett før skyene sprekker opp og slipper til solen

• Strandhugg på Tranøy

• Lunsj med utsikt

• Sola er framme og fargene blir intense

Snart i land etter en fantastisk tur. I morgen bærer det videre nordover.

Tranøybotn - Tromsø

Dag 16, søndag 9.7.

Vi tar farvel med den hyggelige plassen i Tranøybotn, og nå skal vi også forlate sjøen for en stund. Neste mål er Bardufoss og Målselvfossen. Ivar vil se igjen leiren og området der han avtjente verneplikten i en fjern fortid. Været er på vår side i dag, og vi nyter å være på tur.

Ved Målselvfossen stopper vi og går ned til elva for å beundre fossen som dundrer gjennom landskapet. Det er utvilsomt vakkert her.

Dagens mål er Tromsø. Himmelen er blå, sola skinner og humøret er på topp når vi får øye på den berømte Ishavskatedralen som er byens symbol og landemerke. Kirken, som ble bygget i 1965, er tegnet av Jan Inge Hovig og imponerer med sin spesielle arkitektur og det vakre glassmaleriet "Kristi gjenkomst" laget av Victor Sparre.

Vi gleder oss til å besøke katedralen, men først vil vi benytte oss av det fine været, så vi tar fjellheisen opp til Storsteinen der det er storslått utsikt over Tromsø og øyene rundt. Det blåser godt her oppe i 420 meters høyde, så oppholdet blir ikke av så lang varighet. Vi rekker å beundre byen som strekker seg ut nedenfor oss, og Kvaløya og Ringvassøy med sine snødekte fjell, det høyeste, Kjølen, på 765 moh. Ved Breivika Cruise Port kan vi se cruisebåtene som ligger til kai. De ruver godt i landskapet.

• Vi nærmer oss dagens mål

• - og så dukker Ishavskatedralen opp

• Utsikt fra Storsteinen

Her er vi nede på nepaltrappa

Da vi skulle ta heisen opp måtte vi vente i kø fordi 10 busser hadde sluppet av sine busslaster med turister som skulle samme vei som oss, derfor bestemmer vi oss for å gå ned igjen. Stien er stedvis ganske bratt, og vi møter en del svette folk på vei opp. Nede i bjørkeskogen går stien over i nepaltrapper, men jeg synes trappene er litt ekle å gå i, fordi de har så ulik høyde på trinnene.

Varmen møter oss på veien nedover lia, solen skinner fortsatt fra nesten skyfri himmel, og vi finner ut at Tromsø ser ut til å være en ganske grei by. Vel nede bestemmer vi oss for å ta en titt inn i Ishavskatedralen. Det er i siste liten, viser det seg, og fordi vi kommer så seint slipper vi å betale. Vi er nesten alene der inne, og vi går rundt i stillheten og lar oss begeistre av denne enkle, rene kirken med den vakre glassmosaikken.

Nå må vi finne oss nattely. Tanken er å bli her et par dager, så vi booker et hotellrom på Thon Hotel Tromsø for to netter. Det skal bli deilig med ei skikkelig seng og eget bad og ferdig servert frokost et par dager. Men først må vi ha litt mat, og det blir pizza og mineralvann hos Pinoccio.

Tromsø

Har Reodor Felgen vært her?

Dag 17, mandag 10.7.

Fortsatt sol, og vi skal oppleve Tromsø. Først en solid frokost på hotellet, så ut på eventyr. Vi besøker Skansen, en middelalderborg midt i byen. Her ligger Tromsøs eldste hus, Tollbua, bygd i 1789. På den tiden bodde det bare ca 80 mennesker i byen.

Tromsø er en fargerik by, det ser vi på bygninger og planter. En farge som går igjen er den brungule som vi bl a finner på den gamle Rådstua, et empirehus fra 1864, som i dag er teaterhus. Det er så mye spennende å studere i Tromsø. Vi bare går rundt og lar oss imponere og fornøye av små detaljer, artige bygninger og vakre inngangsdører.

Dagens middag spiser vi hos Emmas Drømmekjøkken, en restaurant vi fikk anbefalt av et hyggelig par fra Tromsø, som vi traff på en campingplass ved Gardasjøen sommeren for tre år siden. Og Drømmekjøkkenet leverer virkelig! Dette er utrolig nydelig mat i veldig hyggelige omgivelser.

Været har vært fint i hele dag, men nå har det skyet til og blitt riktig så surt, og før vi rekker tilbake til hotellet får vi virkelig kjenne kaldt tromsøregn på kroppen. Fort gjort å bli våt til skinnet.

• Deilig å gå til ferdig frokost

• Sa jeg fargerikt!!?

• Det er virkelig isbjørner i gatene i Tromsø

Tromsø - Nordkapp

På vei mot Nordkapp

Dag 18, tirsdag 11.7.

Det er en litt grå morgen, og vi koser oss lenge med hotellfrokosten, men før vi rekker å forlate Thon Hotel og resten av Tromsø, er sola tilbake på himmelen. I dag er målet Nordkapp, så det blir noen mil å kjøre. Først må vi tilbake til Nordkjosbotn, deretter kan vi sette kursen nordover mot Norges nordligste punkt. Eller? Det er vel egentlig ikke helt riktig, for det er det Knivskjellodden som er.

Veiene nordover er forbausende fine, så dette går unna, og utpå ettermiddagen kjører vi inn på Kirkeporten Camping på Magerøya. Vi setter opp teltet og lager litt middag før vi tar bilen det siste stykket ut til Nordkapplatået. Før vi får kjøre inn på parkeringen foran det store glassbygget vi må gjennom for å komme ut på platået, må vi betale 550 kr! Jeg blir litt usikker på om jeg virkelig hører riktig, men salgskvitteringen viser det svart på hvitt. Det er altså hva vi må betale for å parkere bilen og måtte gå gjennom restauranter og gavebuttikker for å komme ut for å kikke på midnattssola. Riktignok er det også noen ustillinger i bygget, men prisen er likevel for høy!

Vi er veldig heldige med været. Noen spredte skyer lar solen slippe igjennom, og lyset og fargene speiler seg vakkert i de store vinduslatene på Norkappsenteret. Det blir en flott opplevelse, men det blåser en isvind her ute, så vi orker ikke være her så lenge som vi hadde tenkt. Vi har kledd på oss for lite varmt tøy, og garderobekassene våre satte vi igjen i teltet.

• Hornet på Magerøa. Samisk folketro forteller at hornet har vært et offerfjell.

• Sollyset speiler seg i de store glassflatene

• Isvind på Nordkapp

Besøk på campen

Tilbake på Kirkeporten Camping oppdager vi at en gruppe reinsdyr har okkupert området. Dyrene enser oss ikke, de bare går rundt og forsyner seg av gresset rundt hyttene. Jeg håper inderlig at de vil fjerne seg før vi skal legge oss. Liker ikke tanken på at de skal tråkke på teltet vårt.

Omsider forsvinner gjengen, og vi kan krype ned i soveposene og håpe på besøk av Ole Lukkøye i stedet. Men den gang ei! Natten er lys, det er vanskelig å sovne, og rett før klokken to hører vi en brumming som nærmer seg. Lyden blir raskt sterkere, og så er den rett ved. Et voldsomt brøl, før det brått blir stille. Motorsykler! Sikkert Harley Davidson! På denne tiden av døgnet!

Nordkapp - Vardø

Det gamle meieriet i Vardø

Dag 19, onsdag 12.7.

Ingen reinsdyr har tråkket på teltet vårt i løpet av natten. Vi pakker sammen og forlater Kirkeporten Camping under en tung, grå himmel. Greit kjørevær. Før vi forlater Magerøya må vi stikke bortom Skarsvåg, som er verdens nordligste fiskemottak. Vi må også ta en oss en liten tur bortom Honningsvåg, som er verdens nordligste by. Byen ble også kåret til Norges sommerby i 2006!

Nå bærer det rett til Vardø, som er dagens mål. Eller, rett er ikke helt riktig. Vi må helt sør til Lakselv før vi kan svinge nordover igjen. Det er veldig fint med nett, for i dag har vi booket rom på det gamle meieriet i Vardø. Vi tar ikke sjansen på ei iskald og våt natt i telt der oppe i Norges østligste by. I det vi ruller opp foran den grønnmalte murbygningen er vi vel enige om at førsteinntrykket er noe tvilsomt. Men pytt eller, nå skal vi utforske Europas eneste by i arktisk klimasone, Nord-Norges eldste by, verdens nordligste festningsby, Finnmarks eldste fiskevær og Pomorhovedstaden. Vardø ligger faktisk lenger øst enn St. Petersburg, og bare en liten bit av Sibir ligger lenger nord enn Vardø. For å komme oss ut på Vardøya der byen Vardø ligger, måtte vi kjøre gjennom en 2892 m lang tunnel. Denne tunnelen, som ble åpnet av kong Olav V i august 1984 er Norges første undersjøiske tunnel.

Det gamle meieriet viser seg å være et artig sted med en helt spesiell atmosfære. Vi får et stort, reint og ryddig rom, nydelig mat og topp service. Veldig hyggelig vertskap som elsker å slå av en prat. De gir oss også mye informasjon om hva som er verdt å se i nærmiljøet. Mens vi nyter maten kan vi kikke på gamle film- og musikkplakater som er limt opp i taket og beundre instrumenter og andre spennende gjenstander som pryder hyller og vinduskarmer.

Vardø er en spennende by. Vi trosser sur vind og regn og går ut for å ta en titt på noe av det vi har blitt tipset om. I utkanten av byen finner vi lerretsbygget som inneholder Steilneset Minnested over ofrene under trolldomsprosessene i Finnmark. 91 personer ble drept i disse prosessene, og deres historie formidles gjennom utdrag av rettsprotokollene som vi kan lese på veggene i den lange gangen, der det er tent et lys for hver av ofrene. I ei lita, mørk glasshytte utenfor brenner en evig ild. Dette er en opplevelse som virkelig setter spor!

Vi prøver å riste av oss noe av den dystre stemningen når vi går videre gjennom byen. Været hjelper ikke på sinnstemningen, men vi vender så smått tilbake til dagens virkelighet. Vi legger merke til at mye er slitt og forfallent her, men likevel utrolig vakkert. Vardø kirke står der som en hvit pil og peker mot en for øyeblikket grå og dyster himmel, mens krykkjene ned ved havna gjør sitt beste for at vi skal høre dem.

• Mye å kikke på i taket her

• Og krykkjene finner seg en plass

• Steilneset Minnested over ofrene under trolldomsprosessene i Finnmark

• Et lys for hver av de 91 drepte

• Her brenner en evig ild