Dag 19, fredag 23. august

Nå er vi snart tilbake i Sverige

Rømø - Falsterbo

Vi forlater Rømø i sol. I dag skal vi kjøre gjennom hele Danmark, og målet er Skanör, på den lille halvøya sør-øst i Skåne. Det er bare å gi jernet og suse avgårde.

Vi passerer Odense, og nå er det tid for frokost. Ei rask skive eller to i bilen, og så er vi klare for nye mil. Det blir en flott tur over broene i gnistrende solskinn, og før klokka er tre er vi vel installert på bobilplassen til Falsterbo Camping og Resort. Vi har fått tildelt plass, men på vårt "uteområde" sitter ei dame og soler seg. Hun flytter seg ikke når vi må manøvrere Cliff inn mellom naboens utemøbler og kvinnfolket i solstolen! At det går an! Vi sitter i bobilen for å se om hun reagerer, men hun sitter der like herlig. Til slutt tar vi med oss badetøy, overser dama og går ut til den milelange stranda, der sjøgresset ligger og stinker. Selv om det er knallvarmt orker vi ikke å bade her.

Vi går flere kilometer langs stranda før vi finner ei badebrygge. Her tar vi oss et deilig bad. Vannet er friskt og kjølig, og det er nydelig sandbunn langt utover.

På veien tilbake går vi i furuskogen litt innenfor stranda, og der kommer vi overhundrevis av ørsmå badehytter. De ligger innover i skogen, lags stien og bak sanddynene og lyser opp i et utall av forskjellige farger.

• Jommen var det sand og røsslyng her og...

• Flotte langgrunne strender i Falsterbobukten

• Morsomme, fargerike strandhytter

Badhyttan

Utpå kvelden sykler vi inn til Skanör for å spise stekt sild på det lille spisestedet rett ved røkeriet på havna, men her er det stinn brakke, så vi får finne et annet sted. Tjukt av folk overalt her, så vi våger oss bort til den flotte restauranten Badhyttan, litt lenger borte på stranda. Heldigvis har vi pyntet oss litt i dag, så vi slipper å stikke av når ei hyggelig ung jente kommer og gir oss et bord med fantastisk utsikt over stranda.

Mens sola sakte synker og farger alt i et gyllent lys, koser vi oss med blåskjell, pommes frites og iskald hvitvin. Kan ikke bli bedre!

I det sola er i ferd med å forsvinne i havet, sykler vi mette og strålende fornøyde langs sjøen, gjennom Måkläppens Naturreservet, forbi flotte ferie- og bolighus og ut til bilen som står og venter.

• Deilig m blåskjell

• Baywatch ala Skanör

• Takk for i dag!

Dag 20, lørdag 24. august

På plass under furutrærne

Skanör - Mullsjö

Vi er tidlig oppe og ute av plassen før klokken er blitt 9. Det er deilig å komme fort i gang, og rett før halv ett er vi framme i Mullsjö. Her finner vi en deilig plass under furutrærne litt for oss selv. Det er tid for frokost!

Det er deilig å være tilbake i Mullsjö igjen. Dette har liksom blitt vårt lilla smultronställe. Her kan vi gå spennende fotturer, sykle på flotte sykkellleder, padle eller bare kose oss og bade i Stråken.

Vi tar det helt med ro i dag, og klokken er blitt fem før vi rusler ned til sjøen og tar en runde i Ryfors gammelskog. Her er trærne mellom 150 og 200 år, og det er bare de som faller over stiene som blir ryddet vekk. Det er en helt spesiell stemning her, deilige, myke stier å gå på, og roen senker seg over oss. Vi går inn til Ryds kvarn, en vakkert restaurert mølle ved et lite vann der dunkjevlene speiler seg i den stille vannflata.

I kveld spiser vi kyllingssalat i bobilen mens mørket lister seg inn mellom campingvogner og furutrær.

• Ryfors gammalskog

• Ryds kvarn

• Mørket sniker seg inn over plassen

Dag 21, søndag 25. august

Deilig å være på tur

Atter en solskinnsdag, og Yr melder at det skal det være helt fram til klokken tre. Vi planlegger en stranddag, men først må vi slappe av med morgenritualet vårt, kikke litt på nett og nyte en kopp varm cappucino eller kaffe.

Det blir en deilig, avslappende dag med sol og bading, Yr har vært litt forsiktige med solvarslingen, og først utpå kvelden trekker vi opp til bilen. Dette er den siste kvelden vår på denne turen, så den må vi nyte fullt ut. Utrolig hvor sliten man blir etter en lat dag i solen! Det blir ikke noen kveldstur engang i dag. Vi bare sitter ute i den lune kvelden og kjenner på hvor deilig vi egentlig har det på tur.

Dag 22, mandag 26. august

Mullsjö og Lundhs konditori

Mullsjö - Tjøme

Vi stikker av før frokost i dag også. Første stopp er Lundhs konditori oppe i Mullsjö. Her har de verdens deiligste bakervarer, og vi går omtrent amokk i kakedisken. Når vi forlater lokalet har vi med oss en eske med to stk prinsesstårta, som vi skal nyte et sted underveis.

Turen går oppover langs Vättern mot Hjo. Det blir en fin tur i nydelig vær, og ved Sedåns Hamn tar vi frokostrast. Her står det flere bobiler langs vannet, det er tydelig at her er det villcamping. Noe å tenke på til en annen gang. Nå tar vi med oss kakeesken, kardemummebullar et par teskjeer og litt drikke og setter oss med utsikt over Sveriges nest største innsjø. Den perfekte frokost!

Neste stopp fant jeg på kartet og leste om på nett; Mullsjön ved Hjo. Dette er en grunn (3,5m dyp) kratersjø som er stinn av fisk. Jeg går ut på brygga og det myldrer av småfisk i det brune vannet. Plutselig kommer en diger rugg av en fisk, det blinker rødt i den, og like fort som den kom er den borte! Artig opplevelse.

• Frokost ved Vätterns vestbredd

• Prinsesstårta med utsikt

• Kratersjøen Mullsjö ved Hjo

Modell av Varnhem kloster

Neste stopp er Varnhem. Her besøker vi den vakre kirken og klosterruinene. Det er et fantastisk sted, og vi bruker mye tid oppe i utstillingen over den gamle kirkeruinen. Dette er trolig ruinene av Sveriges eldste steinkirke. Kirken ligger på grunnen til en stor vikinggård, og inne i bygget som er reist over ruinene finnes mange spennende levninger fra denne tiden.

Varnhem klosterkirke ble bygget for nesten 900 år siden. I kirken ligger mange svenske konger fra 11- og 1200-tallet. En av dem er Birger Jarl, som er kjent for å ha grunnlagt Stockholm.

Selve klosterruinene er imponerende. Det er stort, det er rester etter et genialt vannsystem her, og det hviler en særlig ro over hele stedet. Et godt sted å være. Litt motvillige forlater vi området. Vi må videre. Tre fantastiske uker på tur nærmer seg slutten. Vi er fulle av inntrykk og veldig fornøyde med vår første lange tur i citybobilen Cliff. Han har virkelig levert!