Dag 17 , Tirsdag 10.7.

Etter en litt skuffende frokost på hotellet med liten plass og dårlig utvalg, sjekker vi ut fra det bittelille rommet, laster ryggsekken inn i bilen og tar en fotorunde rundt i den morgenstille byen. Det er vakkert her med de lave, gamle murhusa og alle de fargerike stokkrosene.
Men vi skal videre vestover i dag, og vi har noen steder jeg vil vi skal kikke på underveis.

Vi finner vanlige roser i byen også, og jeg må bare innrømme at jeg synes hver "alder" har sin sjarm

Oh jippy, det regner!

Så er vi på hjul igjen, og vi kjører litt vestover for å finne den gamle borgen Glimmingehus fra 1500-tallet. Jeg har vært her før, og jeg ble begeistret for den bastante steinbygningen med de fantastiske tykke veggene som gjør sitt til at plassen inne er mye mindre enn man ville tro når man ser den der den dukker opp over det flate, skånske landskapet. Vi finner lett fram, men når vi nærmer oss ser vi at det ikke bare er vi som hadde tenkt oss hit i dag. Det er rett og slett umulig å finne en plass til bilen!
Vi gidder ikke kjøre rundt for å se om noen er på vei ut, så vi vender tilbake mot kysten ved Skillinge og følger den ytre veien gjennom små vakre steder videre mot neste mål som er Ales Stenar, Sveriges største skipssetning. Og så, plutselig, kommer regnet. Vi jubler! Endelig, tenker vi, etter å ha kjørt rundt i et solsvidd og delvis brunt landskap i to uker. Spiller ingen rolle at vi skal ut å gå litt, sommerregn er bare deilig! Men like fort som det kom, var det over, og når vi oppdager at vi har kjørt forbi målet vårt, snur og finner riktig avkjøring, titter solen forsiktig fram igjen.

Sauene spiser det de finner

Inntil nå har vi vært forskånet for store folkemengder, det har faktisk hendt at vi har lurt på hvor alle turistene er, men nå ser vi det! Vi blir dirigert inn på en enorm gratis parkeringsplass i flere avdelinger, der det allerede står uhorvelig mange biler. Så er det bare å ta fram camera og følge strømmen gjennom gult stikkende gress der plakater ber oss være obs på fästingar, flått på godt norsk, og opp på de store sand- og grusryggene ut mot Ôstersjön. Feite sauer går og beiter på det tørre gresset, de finner vel noen grønne strå innimellom. Dette er en bit av Skåne jeg ikke visste om fra før, og her er det langt fra flatt! Flott utsikt når vi kommer på høyden, og så ligger den der foran oss; Sveriges største skipssetning.Nå snakker vi størrelse. Jeg stiller meg opp ved siden av en av steinene i hele min beskjedne høyde, dvs 157 cm, og steinen rekker meg over hodet.

Og dette er ikke den største av de 59 steinene :)

• Ales stenar, en 67 m lang og 19 m bred steinformasjon

• Vi er ikke de eneste som vil kikke på den ca 1000 år gamle skipssetningen

• Flott utsikt, 37 meter over Östersjön. Herfra kan man i klarvær skimte Bornholm.

Snadder med sprøstekt sild!

Vi rusler tilbake med mange inntrykk. Hvorfor i alle verdens dager lagde de slike steinformasjoner for 1000 år siden? Ingen vet vel eksakt svaret på det spørsmålet.

Nå går ferden videre vestover. Vi passerer fiskeleiet Kåseberga, der det finnes gallerier, restauranter og fiskeutsalg med spesialiteter som bl a røkt sild. Denne gangen kjører vi forbi, siden vi har tenkt oss til Skanör. Ferden går gjennom kjente steder som Ystad og Trelleborg, og så er vi i Höllviken hvor vi fortsetter ut på den vesle halvøya der Falsterbo og Skanör har vokst sammen. Her starter jakten på campingplass. Helt på nordtuppen av halvøya finnes det, i følge kartet vårt, en plass, men etter et par turer fram og tilbake gir vi opp. Ikke et skilt med telt på i nærheten. Det er tid for litt mat, så vi kjører til Skanör, parkerer bilen og går inn på det vesle restaurantområdet. Vi har lyst på fisk, og en av restaurantene frister med sprøstekt sild. Det har Ivar aldri spist, så det må vi prøve. Maten blir bestilt, og litt etter sitter vi der og spiser fisk med plastbestikk fra papptallereken. Og vi nyter maten! Fantastisk godt! Så enkelt; sprøstekt sild, potatismos, lingonsylt, rødløk og salat.
På veien tilbake til bilen kjøper vi med oss røkte reker, en bit røkt laks og litt remuladesaus så vi har noe å kose oss med til kvelden, når vi forhåpentlig har funnet oss en plass til teltet vårt.

• Røkeriet i Skanör

• Strand og hytter i Skanör

Vi skimter broa over til Danmark

Snadder fra Skanör

Tilbake ved bilen bestemmer vi oss for å kjøre nordover forbi Malmö og Helsingborg og videre utover mot Höganäs og Kullahalvön. Her har jeg lest at det skal være veldig fint å gå tur blant annet. Vi passerer mange koselige steder og prøver oss på et par campingplasser som vi fort finner ut ikke er noe for oss. Rett etter Krapperup ser vi en plass som ser ok ut, men likevel kjører vi videre for å se om det er en mulighet helt ute ved Mölle. Den plassen som er avmerket på kartet vårt finner vi ikke, så vi snur og kjører tilbake til Krapperup. Her får vi en liten plass bak hekken sammen med tre andre campere. Plassen vår er imidlertid okkupert av en far og hans to barn som spiller cubs, og jeg får dårlig samvittighet når jeg må jage dem vekk. Men det går greit, og ganske snart er teltet vårt oppe og vi kan flytte inn med madrasser, sengetøy, stoler, bord og husgeråd. Bilen får vi kilt inn mellom hekken og teltet, og syklene får plass bak den. Nå begynner det å regne, og fornøyde for at vi har tak over hodet tilbringer vi kvelden i forteltet, der vi koser oss med røkte sjødyr fra Skanör og hvitvin fra Åhus. Mørket senker seg, og vi legger oss tidlig.

Det gamle badestedet Mölle

Krapperup - fyret på Kullen - Krapperup

På den gamle jernbanetrasseen inn til Mölle

Dag 18, onsdag 11.7.
Det er litt småoverskyet når vi titter ut av teltet denne morgenen, derfor tar vi det med ro en stund og spiser en god frokost. Vi har tenkt å sykle inn til Mölle og gå videre derfra og ut til fyret på Kullen. Omsider er vi klare med vannflasker og badetøy i sekken, og sykler på den gamle jernbanetrasseen inn til Mölle, som er en av Sveriges første badebyer. På 1890-tallet vokste det opp et tjuetalls pensjonater og hoteller her, og tyske og danske badegjester strømmet til den idylliske plassen. Under tiden før og etter andre verdenskrig forandret dette seg, og Mölle og Kullaberg ble et sted der lokalbefolkningen tok sine søndagsturer. På 1960-tallet ble mange av de fine, gamle hotellene bygd om til sykehjem, men fremdeles finnes det seks hoteller i drift her.

Vi parkerer syklene ved havna i Mölle og går utover mot Carl den XII Skansar og den gamle badeplassen der damer og herrer for 100 år siden badet sammen, noe som på den tiden var meget vovet!

• Til orientering

• Badebassenget utenfor Mölle

Det er varmt, vi skal gå langt gjennom et solsvidd og ulendt terreng og vi har ikke mat med, så vi satser på en is i kiosken ved badeplassen. Sånn is får vi ikke kjøpt overalt!

Oppe i lia ligger det fantastiske, gamle Grand Hotel Mölle.