Tjøme - Nordkapp sommeren 2017

Første teltnatt på Halland camping nord for Berkåk

Dag 1, torsdag 22.6. Tjøme - Berkåk, 40 mil.

I år har vi valgt å la Dethleff hvile. Vi skal helt til Nordkapp, Vardø og Grense Jakobselv, og vi skal ha med kajakker! Derfor blir det hagesommer på Dethleff. I stedet blir den stakkars lille Partneren lastet med allverdens nødvendige og unødvendige ting, alt sammen pakket pent ned i utallige plastkasser, slik at vi i alle fall kan innbille oss at vi har god oversikt. Til og med PortaPotti har vi kjøpt og fått stablet inn, sånn i tilfelle det ble et behov!

I det vi svinger ut på Haugsveien føles bilen rimelig tung, og vi bestemmer oss for å svinge bortom vekta på Ås veistasjon. Partneren tåler en totalvekt på 1970 kg, og displayet på Ås viser 1920! Godt vi droppet syklene selv om vi gjerne skulle hatt de med.

Det er deilig å være på langtur igjen, og når det nærmer seg kveld har vi passert Dovrefjell. Litt nord for Berkåk kjører vi inn på Halland Camping. Her får vi lov til å sette opp teltet vårt rett bak ei campinghytte, og husmora tar fram kjøkkenutstyr for å lage middag. Det er når jeg åpner stormkjøkkenet og tar ut de små kjelene, jeg forstår at vi de siste somrene har feriert i bobil! Jeg har nemlig tatt med meg tre andre kjeler og ei stekepanne i tillegg!!??

• Alt dette, og litt til, skal inn i Partner’n

• Over mot Folldal

Frokost ved Steinvikholm slott

Dag 2, fredag 23.6, Berkåk - Rørvik

Etter en ganske søvnløs natt, der trailere suste forbi på E6 og tunge godstog sleit seg framover skinnegangen på andre siden av elva, pakker vi sammen teltet og fortsetter nordover. Ved Hell stopper vi for en liten handletur, og så bærer det videre til Steinvikholm slott på Skatval i Stjørdal. Her spiser vi dagens frokost og nyter utsikten mot slottet som ble oppført av Norges siste katolske biskop, Olav Engelbrektson, i 1525. Det ble brukt som et fast tilholdssted for ham i de årene han var i opposisjon til Christian III. I 1575 ble slottet forlatt, og folk brukte steiner fra bygningen til andre byggverk. Fortidsminneforeningen kjøpte ruinene i 1894, gravde det ut og restaurerte det til den formen det har i dag.

Vi forlater den forblåste Steinvikholmen etter en fin spasertur rundt slottet. Nå bærer det videre ut på E6, og ved Gartland tar vi av mot Høylandet. Her har vi kjørt mange ganger før, og det er ofte sau langs eller på veien, men i dag ser det ut som om samtlige av områdets sauer har bestemt seg for å tilbringe dagen på asfalten. Det blir 15 lange km før vi nådde rv 17.

I dag vil vi kjøre en vei vi ikke har kjørt før, så vi forlater rv 17 for en stund og kjører inn på 776 mot Rørvik. Dette viser seg å være en smal og svingete vei med dårlig dekke, gjennom et øde, men spennende terreng. Omsider kommer vi fram til Salsbruket innerst i Foldafjorden. Dette samfunnet ble bygd opp rundt Salsbruket tresliperi, der de produserte tremasser fra 1905 til det brant ned i 1985. Nå har Marine Harvest Norway AS et settefiskeanlegg her.

Veien går videre mot Geisnes der vi må ta ferje over til Hoflesja. Nå er veistandarden bedre, og utpå kvelden tar vi broa over Nærøysundet og finner Kleiva camping litt vest for Rørvik. Her får vi lov å sette opp teltet vårt hvor vi vil, men det viser seg å være vanskelig å feste teltpluggene, da underlaget består av grus og stein iblandet enkelte gresstrå. Og vinden øker på, så vi gir opp, fester det mest nødvendige og setter opp tunge kasser på de mest utsatte steder slik at teltet ikke skal blåse bort.

• En flott foss vi passerer langs 776

• Broa over til Rørvik

Holm. Vi venter på ferja ut til Vega

Dag 3, lørdag 24.6. Rørvik - Vega

Det har regnnet og blåst i hele natt, og når Ivar våkner og strekker seg etter jakka si, stikker han handa si i en vanndam! Jakka er klissvåt, soveposene er kissvåte, og jeg våkner av en regndusj gjennom teltduken. Klokken er bare seks når vi begynner å rive teltleiren, og før halv åtte er vi på vei. Vi ringer min søster på Vega og spør om vi kan komme en dag før beregnet, og det er i orden. Vega, here we come!

Det er deilig å komme i hus, få en varm dusj, få vasket og tørket klær og hengt opp teltet i siloen på gården.

Dag 4, søndag 25.6. Vega

Vi skal hente vår venninne Kari på hurtigbåtkaia på det gamle ferjeleiet på Rørøy. Hun kommer med båten fra Brønnøysund, og dette er hennes første besøk på Vega. Sola titter gjennom skyene og hilser henne velkommen til denne vakre steinen i havet.

Det blåser på Nes i dag

Dag 5, mandag 26.6. Vega

Drt blåser en sur vind, så vi kler oss godt og drar til Kirkøy og Nes, der vi besøker Æ-huset. Det er en spennende historie som brettes ut for oss på dette ærfuglmuseet. Her er en flott fotoutstilling som forteller om livet »udi øyan» i gamle dager. Mye lærerik informasjon om disse tålmodige menneskene som la ned så mye arbeid i å sørge for hus og ro til fuglene, og seinere sanket den verdifulle lette og myke duna og renset den for alt bøss.

Ferden går videre til Vegstein der Vega kystlag har museum med utstilling av gammel kystkultur. De har et lite motorhus med gamle båtmotorer, og de har en butikk som står slik den sto med varer fra 50- og 60-tallet. Her serverer de også kaffe og deilige vafler.

• Båtmotormuseet på Vegstein

• Klar beskjed til kaffegjestene

Fra Igerøy

Dag 6, tirsdag 27.6. Vega.

Det er fortsatt litt overskyet og kjølig, så det blir sightseeing og en liten gåtur rundt Holmvatnet. Utpå kvelden klarner det opp litt, og vi kjører ut til ferjeleiet på Igerøy. Det er her ferjene fra Brønnøysund og Tjøtta legger til. Rett ved ferjeleiet er det også en fin campingplass. Mange ivrige fiskere benytter seg av denne plassen.

Dag 7, onsdag 28.6. Vega.

Vi våkner til sol, og øya har bestemt seg for å vise seg fra sin beste side. Det betyr at vi må ut på tur, og vi starter med en tur ut til Sundsvoll på øyas vestside. Her er det fantastisk rullesteinsstrand, og det går ei merket løype sørover herfra og helt rundt sørspissen av øya til Eidem. En fantastisk tur som jeg har gått flere ganger. I dag skal vi bare rusle en liten tur og nyte den vakre naturen her.

• En glad gjeng på Sundsvoll

• Øya Søla, min drømmeøy, dit skal jeg en dag!

• Små og store steiner på Sundsvoll

Fjellbukser og joggesko er byttet ut med finstatsen

Vel tilbake i hus er det tid for en dusj og bytte ut joggesko, fjellbukser og allværsjakker med litt finere antrekk. I kveld skal vi nemlig spise middag på Vega Havhotell, dette hotellet som er viden kjent for sin fantastiske mat, helst basert på råvarer fra lokale leverandører. Fem retter står på menyen, og spente og forventningsfulle slår vi oss ned i loungen med et glass prosecco før den store kulinariske opplevelsen. Det er koselig her, hyggelige mennesker ønsker oss velkommen, og kveldens middagsgjester samler seg i baren. Endelig blir vi ført til bordet og presentert for menyen; først tiltygg, tre små utvalg av dagens smaker. Nr to er nyfiska kveite fra Hysværfjorden, utsøkt! Hovedrett; kullgrilla lam fra Helgeland, helt nydelig! Etterpå følger modna ost fra Elvekanten Ysteri, deilig det også. Kveldens siste rett, desserten er mørk sjokolademoussekake med friske bær, jordbæris og italiensk marengs. Rett og slett fantastisk! Og til dette hadde vi bestilt vinpakke som matchet de forskjellige rettene. Dette stedet anbefales på det varmeste, men her må man bestille bord i god tid.

• Stemningsfullt inne på Havhotellet

• Klare for mat. De gule platene i steinen er smeltet ost. Nydelig.

• Havhotellet ligger badet i den sene kveldssolen

Flott sandstrand ytterst på Lamøya

Dag 8, torsdag29.6.

Strålende sol i dag, men det blåser heftig. Vi skal ut på Lamøya og gå til Guristraumen, ytterst på øya. Her strømmer tidevannet voldsomt gjennom det smale sundet, og det sies at strømmen har navnet sitt etter Guri, kvinnen som en gang skal ha druknet her da hun forsøkte å krysse sundet.

Ytterst på Lamøya finner vi ei fin lita strand med kritthvit strand. Det ideelle badested, hadde det bare ikke vært for den iskalde vinden.

Dag 9, fredag 30.6.

Nok en solskinnsdag, og nesten vindstille! Det er Karis siste dag på Vega, og vi starter med en tur til Hestvika på sør-østsiden av øya. På grunn av varmen og den rolige lufta, er fluene irriterende innpåslitne, men vi kan vel ikke klage!

Etter Hestvika kjører vi bort til foten av Gulsvågfjellet. Her går det taubane opp på fjellet, men den er ikke for publikum.

Utpå ettermiddagen kjører vi Kari til Rørøy der hun skal ta hurtigbåten tilbake til fastlandet. Vi som er igjen tar en kveldstur opp på Kjulsveten. Her nyter vi den fantastiske utsikten over øyene i  nord mens vi vifter frenestisk etter store, summende fluer som prøver å lande på oss.

Dette er vår siste dag på øya for denne gang. I morgen skal vi ta ferja over til Tjötta og fortsette vår reise mot Norges nordligste og østligste punkt.