Dag 19 og 20: Stes Maries de-la-Mer 2 og 3

Vinduer med Stes Maries merke; tro/håp/kjærlighet

Tirsdag 7. og onsdag 8.7.

Vi hadde noen deilige dager i Stes Maries. Mye bading, litt sykling, og kveldene tilbrakte vi inne i byen. Denne byen er mer spansk enn fransk, med små, lave, hvitmalte murhus, og musikken som spilles på barer og restauranter er smektende spansk gitarmusikk. Stor stemning og vanskelig å sitte eller stå stille.

Camargue er kjent for sine små sorte okser som de også bruker i fransk tyrefekting. Det er en human form for lek med tyrene. Vi har også sett at kuer blir brukt. Camargue har også sin spesielle hesterase. Hestene blir født brune, men blir hvite når de blir voksne.

Stes Maries er et eldorado for de som er interessert i fugler, badeliv, sykling, god mat, godt drikke og god stemning. På grunn av det flate landskapet blåser det mye her, men det er bare deilig når det ellers er varmt, men kanskje ikke fullt så greit når man skal ut og sykle.

Dag 21: Stes Maries - Entre-Deux-Guiers

Langs smale veier i Cognin-les-Gorges

Torsdag 9.7.

Vi forlot Camargue i sol og sterk vind som røsket godt i Dethleff. Når det blåser kraftig unngår vi de store motorveiene, for de er så åpne, derfor kjørte vi N- og D-veier denne dagen. Veien oppover langs Rhône går parallelt med A7 og har veldig bra standard. I tillegg får man se mange av de små byene som man bare ser navnet på på skiltene langs motorveien.

Planen var å komme opp i Alpene igjen, denne gangen på den franske siden. Første stopp på veien ble den lille byen Cognin-les-Gorges. Dette er en søvnig liten by som ligger ved en spennende kløft. Vi gikk litt innover i kløfta der fantastiske gamle veier snor seg oppover langs de stupbratte fjellsidene. I bunnen av kløfta renner en krystallklar liten elv.

Men vi kunne ikke fortape oss i dette stedet, vi skulle videre. Dagens mål var en liten by som heter Entre-Deux-Guiers. Her ligger en fredfylt liten camingplass med det velklingende navnet L'Arc en Ciel, hvilket betyr regnbuen på norsk. Plassen ligger langs den vesle elva Guiers, og går man over elva fra Entre-Deux-Guiers kommer man til byen Les Échelles. Dette var et utrolig vakkert område som jeg forelsket meg hodestups i.

Dag 22: Entre-Deux-Guiers - Annecy

Vakre Annecy

Fredag 10.7.

Jeg gikk for å handle litt mat på morgenen før vi reiste videre. Damen i kolonialbutikken var veldig hyggelig, og bak disken i boulangeriet sto ei sol! Man må jo bare bli glad i slike steder. Egentlig ville jeg bare blitt igjen her, men vi skulle jo videre.

Denne dagen skulle vi ikke langt, bare over fjellet til Annecy. Her fant vi fram til Camping Au Coeur du Lac. Stedet ligger ca 5 km fra byen, har en deilig strand og fine skyggefulle plasser delvis i terrasser. Mellom badeplassen og campingen går sykkelveien som følger lacen inn til Annecy.

Den delen av Annecy som ligger langs kanalene ut mot vannet er fantastisk vakker. Utpå kvelden syklet vi inn for å få oss litt mat, nyte livet og beundre alle de flotte gamle murbygningene i forskjellige farger som speiler seg i vannet fra kanalen.

Entre-Deux-Guiers. Jeg står i Les Echelles og tar bildet.

Dag 23: Annecy - Le Grand Bornand

Den vesle alpebyen Le Grand Bornand

Lørdag 11.7.

Etter et raskt, deilig morgenbad i Annecys klare vann, bar det ut på veien igjen. Vi skulle ikke langt, bare litt opp i fjellene til Le Grand Bornand. Her fant vi fram til Camping et Locations L'Escale som skulle være vår base et par dager. Vi fikk anvist en plass totalt uten skygge, og solen stekte fra skyfri himmel. Til nå hadde vi vært vant til å kunne velge plass selv, men lydige plasserte vi stakkars Dethleff i solsteken.

Planen vår var å ta en dagstur til fots ute i fjellsidene, men i denne varmen ble vi litt usikre. Vi prøvde oss litt forsiktig og fant ut at det beste var å ta stolheisen opp til Mont Lachat de Châtillon på 2050 m og gå ned til byen igjen.

Dag 24: Le Grand Bornand

I stolheis mot toppen på 2050 m

Søndag 12.7.

Denne dagen var om mulig enda varmere enn den forrige, så vi troppet opp ved Telecabine le Rosay og kjøpte dagskort til heisene opp til toppen Mont Lachat. Første etappe gikk med gondolbane opp til La Côte på 1453 m. Der passet det fint med en liten ølpause før siste etappe med stolheis! opp til toppen. Litt ekkelt å kjøre stolheis på barmark, men heldigvis var det bare grønt gress under oss selv i denne høyden. På veien opp så vi hvordan paragliderne gjorde seg klare til å kaste seg ut i de varme luftstrømmene. Vi kunne telle over 20 i luften samtidig.

Fra det høyeste punktet der oppe kunne vi se den kritthvite Mont Blanc dukke opp mellom fjellene i øst. Flott syn! Turen nedover til La Côte var lenger enn vi hadde trodd. Nesten nede kom vi over en liten bondegård som sogte drikke og hjemmelaget ost. Barna tok i mot bestilling og kom med cola. Vi kjøpte to ostestykker som vi kunne spise sammen med nista vår seinere.

Vel nede ved La Côte fant vi ut at vi ville ta en liten avstikker innover mot Lac Mory. Oppunder skiheisen fra Le Chinaillon fant vi oss en plass der vi koste oss med brød, nydelig hjemmelaget ost og aprikossyltetøy mens vi nøt utsikten innover i alpeheimen.

Utpå kvelden ankom vi Le Grand Bornand sårbeinte og svette etter mange timer til fots i stekende sol, og det var vanvittig deilig å stikke føttene i den lille elva La Bournes kjølige vann.

• Paragliderne kaster seg ut fra Mont Lachat

• På vei ned til Le Grand Bornand

• Det var bratt å gå nedover

Dag 25: Le Grand Bornand - St Maurice-sur-Moselle

Fiskedam ved Les Deux Ballons

Mandag 13.7.

Ferien nærmet seg slutten, og vi måtte tenke på hjemveien. Denne dagen var det overskyet og fint kjørevær. Vi måtte først tilbake til Annecy og deretter videre nordover, og vi hadde satt TomTom på saken. Nå hadde vi bedt ham holde seg unna betalingsveier, så da var vi garantert småveier slik vi ønsket. Og småveier fikk vi til gangs! Smale, svingete, bratte og spennende, gjenneom den franske landsbygda, franske småbyer og typiske vintersportssteder.

På denne turen hadde vi brukt Acsi-boka en del for å finne campingplasser, og nå hadde jeg funnet Camping Les Deux Ballons ved den lille byen St Maurice-sur-Moselle. I området her finner vi Moselles utspring, og det var moro å se den lille bekken som er Moselles spede begynnelse.

Franskmenn og tyskere elsker å fiske, og mange steder lager de fiskedammer der det fiskes av hjertens lyst. Campingplassen vår lå like ved noen idylliske dammer der store fisker spratt i kveldsola da vi var der og kikket. Langs bredden hadde fiskerne satt opp telt og tent bål, nesten som om de skulle være ute i villmarka.

Langs campingplassen gikk det også en fin sykkelvei som var anlagt på en gammel jernbanetrasse. Stedet her er flott for de som ønsker å være fysisk aktive, med mange muligheter for sykling og vandreturer.

Dag 26: St Maurice-sur-Moselle - Baerenthal

Franske flagg i byen Bitche 14.juli

Tirsdag 14.7.

Frankrikes nasjonaldag! Vi har vært i Frankrike på denne datoen før uten å se noe som helst som kan minne om vår nasjonaldag, men nå var vi i en helt annen del av landet, så kanskje... Det første vi møtte var et musikkorps som holdt på å stille opp i byen Bussang. Fine røde uniformer, faner og flagg! Dette lovet godt. Videre så vi noen flagg i enkelte hager, men så var det slutt. De fleste butikker var stengt, og det var rolig langs veien, så det var tydelig at dette var en fridag.

Vi kjørte stort sett småveier for vi skulle ikke kjøre så langt. Det nærmet seg grensen til Tyskland, og vi kunne jo ikke forlate Frankrike på selveste nasjonaldagen. Derfor tok vi fram Acsi-boka igjen og fant Camping Municipal Ramstein Plage i Baerenthal, helt nord i Alsace. Her skulle det være en badedam, og det hørtes deilig ut i varmen. TomTom fikk i oppdrag å finne fram til plassen, men nå var han helt på jordet. Vi kjørte rundt i over en time etter hans vanvittige anvisninger. Da vi endelig fant fram, fordi jeg fikk øye på et lite skilt, protesterte han høylydt; - Snu når det er mulig!

Vi trosset TomTom, fikk plass og gikk ut for å sondere terrenget. Badedammen fristet ikke, enda så varmt det var. Her fikk unger og bikkjer kose seg uten oss. Det kryr av ruiner etter gamle borger her, og vi fant fram til restene av Châtau de Ramstein. Spennende sted vel verd et besøk!

Kvelden tilbrakte vi på Frankrikes mest fantastiske restaurant; A l'Arbre Vert! Her fikk vi nydelig mat i helt unike omgivelser! En utrolig hyggelig mann løp rundt og tok imot bestillinger, serverte, laget maten og hadde tid til en liten prat. Alt det spennende vi så rundt oss hadde han selv bygd opp i løpet av livet sitt. Imponerende! En absolutt verdig avslutning på 14.juli.

• Camping Municipal Ramstein Plage

• Det kryr av borgruiner i området her

• Interiør fra le Châtau Ramstein

• Middag på l'Arbre Vert

• Mørket senket seg, og lysene ble tent i hagen på lArbre Vert

• Hvem får ikke lyst til å gå inn og se hva som finnes her?

Dag 27: Baerenthal - Burgen (Moseldalen)

Syklene er parkert og vi tar beina fatt

Onsdag, 15.7.

Vi vinket farvel til Frankrike og satte kursen mot Moseldalen. Her hadde vi tenkt å sykle litt langs elva. På Knaus Campingparks Burgen fikk vi fin bobilplass utenfor campingen. Det var skrekkelig varmt denne dagen, men vi tok ut syklene og syklet mot Treis. Vi skulle over på den andre siden av elva for å ta turen opp til Burg Eltz. Svetten randt da vi dro syklene oppover gjennom vinmarkene på vei mot borgen oppe i skogen.

Syklene blei parkert, og vi fortsatte videre oppover, men plutselig var det slutt på veimerkingen og vi ante ikke hvor vi skulle gå. Slukøret lusket vi nedover lia til syklene igjen, tråkket tilbake til Treis og videre opp til Burgen. Her trøstet vi oss med nydelig mat og leskende øl mens kvelden dempet den verste heten.

• Ikke helt strømlinjeformet denne campingvognen som her forlater Ramstein Plage

• En asfaltlekter på vei inn i slusa. Her var det ikke mye klaring

• Svett oppover i vinmarkene mot Burg Eltz

Dag 28: Burgen - Leck

Mye å se på motorveien gjennom Hamburg

Torsdag16.7.

Dette ble en lang dag på motorveier. Vi ankom Campingplatz Karlsmark over to timer seinere enn beregnet. Det var omkjøringer og mye arbeid langs veien. Bare gjenneom Hamburg brukte vi mer enn en time.

Campingplatz Karlsmark er en liten, deilig og fredelig plass rett utenfor byen Leck som ligger ca 1,5 mil øst for Niebüll. Fra Niebüll kan du ta biltog eller vanlig tog ut til Sylt. Vi hadde tenkt oss dit for å sykle og bade, men ble litt betenkte da vi denne kvelden måtte ta på jakke for første gang på tre uker.

Til middag denne kvelden stekte vi fleskytterfillet som vi hadde hatt med oss i frysa i snart fire uker. Vi kunne jo ikke komme hjem med den!

Etter middagen tok vi ut syklene våre og syklet inn til Leck og videre Sande - Stedesand, ca 7 km, for å se hvordan det var å sykle inn til Niebüll. Veien var lettsyklet så det lovet i alle fall godt for morgendagen.

Dag 29: Leck - Sylt - Leck

Forvokst wienerschnitzel! Litt kjiip mat, ikke ketchup engang!

Fredag 17.7.

Kjølig morgen, delvis skyet og 13 grader! Og vi skulle ut til Sylt og bade! Etter tre uker med knallvarme kunne vi ikke klage, så vi pakket sekkene og syklet de 15 kilometerne inn til Niebüll. Derfra tok vi toget ut til Westerland og syklet sørover øya til vi fant ei passende badestrand. Her koste vi oss lenge i myke dønninger, selv om temperaturen i vannet kun var målt til 18 varme.

På grunn av været; overskyet, vind og lav temperatur, var det ingen trengsel på stranda akkurat. Det var ikke mye å se til sola heller, så etter badet fant vi oss en "tyrolerrestaurant" der vi bestilte hver vår wienerschnitzel med pommes frites. Her fikk vi igjen varmen mens vi koste oss med deilig rødvin og tygde oss gjennom en halv fritert flatbanka gris!

Været innbød ikke til strandliv utover et bad, så vi syklet nordover forbi Westerland til vi møtte regnet. Da gadd vi ikke mer, snudde og fant tilbake til jernbanestasjonen.

• Rikt utvalg av hagefigurer i Leck

• Kjekt med sykkel på toget

• Ikke det store badeværet, men det var deilig med en lang dukkert likevel

Dag 30: Leck - Ringsted

Her følte Ivar seg hjemme!

Lørdag 18.7.

Nest siste dagen på tur! Solen skinte og temperaturen hadde steget betraktelig siden dagen før. Vi skulle bare kjøre til midt på Skjælland, så vi tok en deilig spasertur i skogen ved Leck før vi dro. Dette er et flott naturområde med tilrettelagte og godt merkede stier i et spennende område med mye historie. Vi fikk med oss et imponerende stykke gammel kvegvei, en 50 m brei hulvei etter kveget de drev gjennom her tidligere.

Målet for dagen var Skovly camping utenfor Ringsted. Ivar har Skovly som mellomnavn, og han syntes derfor det var litt moro å besøke denne plassen. Det viste seg å være en god ide, for det var en deilig og fredelig plass i skogen. En liten bekk renner rundt campingen, en liten dam med vannliljer og masse ender ligger i utkanten av plassen, og her er basseng, lekeplass og en liten minigolfbane.

Nå skulle vi bare slappe av og lade opp til langkjøringen siste dagen, så vi gikk oss en liten tur i området til vi fant en skogsbilvei som slynget seg inn mellom store skyggefulle bøketrær og fulgte denne gjennom skogen.

Dag 31: Ringsted - Tjøme

Endene på Skovly camping kommer for å ønske oss god tur nordover

Søndag 19.7.

Hjemreise! Over 60 mil langs kjedelige veier. Mye køkjøring langs E6, det sto delvis stille, og vi brukte godt over to timer mer enn beregnet.

Da vi endelig svingte inn på gårdsplasssen vår hadde vi kjørt litt over 600 mil tilsammen. Vi hadde kjørt gjennom Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia, Frankrike og Sverige, og vi hadde hatt en fantastisk tur! Gamle, trofaste Dethleff hadde vært helt eksemplarisk. Nå skulle han få hvile noen uker.