Dag 1, fredag 24.6, Tjøme - Hirtshals

Kari koser seg i baksetet

Endelig på tur!
Så er sommeren her. Etter en uke med reparasjon av Dethleff, rydding av hus og hage og forberedelser til tur, sitter vi på Suoer speed på vei til Hirtshals. I år ble vi heldigvis stoppet før vi smalt alkoven inn i hengedekket. Vi er tre på tur; Ivar, Kari og jeg. I fire uker skal vi være på farta. Først nedover mot Middelhavet, deretter nordover igjen.
Første stopp er bobilplassen Doggerbanke, i Hirtshals. Her tilbringer vi natten sammen med tre andre bobiler, så det er ikke særlig trangt her. Plassen mangler både strøm og avløp, så det er kanskje en forklaring. Mørke syer truer i horisonten, men vi har det lunt og koselig inne.

Dag 2 og 3, lørdag 25.og søndag 26.6. Hirtshals - Göttingen - Baerenthal

Fra hagen på l*Arbre Vert

Lørdagen forlater vi Hirtshals under truende skyer, og ganske snart er regnet over oss. Temperaturen ligger på 14,7. Denne dagen er satt av til fartsetappe, og målet er Göttingen. TomTom er satt på saken og får boltre seg fritt. I dag er det han som bestemmer, hvilket betyr motorvei og atter motorvei.
Det regner, til dels ganske kraftig, men Dethleff sliter seg gjennom regnet og utpå kvelden, etter 78 mil, ruller han inn på bobilplassen i Göttingen bare for å oppdage at denne store plassen er fullstendig belagt! Søren! Men vi gir ikke opp, og litt seinere er vi installert på "Camping Am Hohen Hagen". Plass med strøm 28€.

Søndagen er solen på plass, og vi lar fortsatt TomTom bestemme ruta. Han skal lose oss til Baerenthal i dag. Etter noen timer ruller vi inn på Ramstein Plage. Her får vi plass for tre personer for 23€ inklusive strøm. Vi var her vi i fjor og spiste på en helt spesiell restaurant, og denne ville vi vise Kari. Mannen som driver stedet gjør alt med egne hender. Gjennom et langt liv har han dekorert stedet både inne og ute i hagen.
Utpå kvelden rusker vi ned til l'Arbre Vert, og i år som i fjor får vi utmerket service og nydelig mat. Kari er enig i at dette er et sted helt utenom det vanlige. Vi sitter ute på la terasse og nyter maten og den særegne stemningen. Når vi går for å betale for oss får vi gleden av å slå av en prat med selveste Mr. Sabel. Alltid smilede og blid og villig til å fortelle om stedet sitt. https://www.facebook.com/Chambre-d-hotes-et-restaurant-a-l-ArbreVert-a-Baerenthal-224482784311300/?fref=ts

• Chambre d'hotes et restaurant a l'Arbre Vert

• I restaurantens hage

• Nydelig liten gangvei langs elven mellom campingen og restauranten

Dag 4, mandag 27.6. Baerenthal - Riquevihr, 184 km.

Vi våkner til strålende sol og søkkvått gress. I dag skal vi videre sørover, og det er vinveien i Alsac som står for tur. Etter morgenstellet pakker vi bilen og drar. Frokosten inntar vi utenfor Mittelbergheim etter ca to timers kjøring.

Etterpå kjører vi gjennom de vakre byene langs vinveien og tar en avstikker opp til den flotte middelalderborgen Haut Koeningsbourg. Det er en fantastisk utsikt her oppe fra, i ca 800 meters høyde, og vi går tur rundt den gamle borgen i deilig skyggefull skog.

Det nærmer seg kveld og vi finner camping utenfor Riquevihr for 23€ natta. Mens vi steller i stand middag får vi besøk av en noe tilårskommen og skranten stork. Den er tydeligvis vant til folk, for den kommer helt bort til oss og tar for seg av det den kan få.

• Vi går rundt Haut-Koeningsbourg

• Liten vannpost i Mittelbergheim

• Ivar forer storken

Dag 5, tirsdag 28.6. Riquevihr - Annecy, 372 km

Frokost i farta langs motorveien i Sveits

Vi forlater Riquevihr i sol, kjører gjennom frodige vinmarker og inn på motorveien mot Basel. Målet er Annecy, og vi har planer om en bedre middag i denne vakre gamle byen. Turen går via Sveits, og vi blir imponert av den sveitsiske kjørekuluren. Her er det lite råkjøring å se!

Dagens frokost inntas i stående stilling på en rasteplass utenfor Basel før vi farer videre mot Annecy og Camping au Cuer du Lac. Vel framme blir vi møtt av en dame som beklager at det er fullt, bare plass til telt. Men vi gir ikke opp, for her ligger plassene på rekke og rad, og ganske riktig; vi får plass på Camping Les Rives du Lac. Det er deilig å få seg et bad i Lac Annecys turkise vann før vi kler på oss og går for å ta bussen de 6 kilometerne inn til byen. Vi venter, og venter  og venter, men til slutt gir vi opp og går tilbake for å be dama i resepsjonen å ringe etter taxi til oss. 20 minutter seinere er vi på vei innover, og fornøyde betaler vi gutten bak rattet noen euro ekstra og avtaler henting klokken elleve.

Annecy er en nydelig by. Dette er tredje gangen vi er her, Kari er debutant og synes, som oss, at dette er en fantastsk vakker by. Vi finner oss en restaurant litt vekk fra kanalen og spiser deilig mat servert av en særdeles hyggelig kelner. Etterpå rusler vi rundt g nyter atmosfæren, bygninger, kanalen og livet. Jommen har vi det bra!

• Badeplassen ved Les Rives du Lac

• Vakre bygninger langs kanalen i gamle Annecy

• Lac d'Annecy

Dag 6, onsdag 29.6. Annecy - St. Jean de Sixt,

Crocs fra Carrefour utenfor Annecy

Dagen starter med et deilig morgenbad i kjølig vann før vi farter avgårde igjen. Turen legges om Carrefour, der vi bunkrer mat og drikkevarer pluss crocs til Ivar og meg. Crocs er den ultimate bobilskoen har vi funnet ut.

Vi skal oppover i fjellene i dag, og klokken ett ankommer vi Camping le Cret i St. Jean de Sixt. Det er steike hett, 29 grader og vi rigger oss til under et spinkelt løvtre for å få litt skygge. Frokosten kommer på bordet, litt seint, men godt. Deretter sløve i solen med ei bok før vi rusler ned til den bittelille byen.

Vel tilbake blir det mekking av middag, lesing og litt bloggskriving i teltet ved resepsjonen der det er nettilgang, til det blir så mørkt at vi må vende tilbake til bobilen. I det vi kommer inn i bilen gnistrer det til og tordenen smeller mellom fjellene. Vi forter oss å stappe alt vi har satt ut inn i bien før regnet øser ned. Det utvikler seg til å bli det verste tordenværet vi har opplevd. Det lyner i ett, tordenen drønner og regnet smeller i taket på stakkars Dethleff. Hver gang vi tror at det vil gi seg, drar det seg til igjen med fornyet styrke. Etter noen nervepirrende timer gir det seg endelig, og vi får noen timers søvn.

Dag 7, torsdag 30.6. St. Jean de Sixt - Le Clusaz - St. Jean de Sixt

Tilberedning av usmakelig paellea

Etter en litt turbulent natt våkner vi til sol og skyer. Vi spiser frokost, deretter drar vi til Le Clusaz og tar kabelbanen opp til Beauregard. Det er ikke akkurat trengsel her oppe, vi møter ikke mange på vår 3 timers tur i nydelig alpeterreng. Mørke skyer truer, men det er likevel bare noen få regndråper som treffer oss.

Vel tilbake i St. Jean bestemer vi oss for å dra opp til Le Grand Bornand for å spise, men der er det ikke mat å få før klokken 7, så vi hander frossen paella i pose, pluss litt annet, og drar tilbake til Le Crét og lager middag. Konklusjon: frossen paelle er ikke noen kulinarisk opplevelse.

• Mellom fjellene, skjult i skyene, ligger Mont Blanc

• Væskestopp

• Alpeblomstereng

Dag 8, fredag 1.7. St. Jean de Sixt - Le Grand Bornand - Val d'Isere, 175 km

utsik mot dethleff

Våkner klokken halv åtte til strålende sol og pakker for å dra til Le Grand Bornand. Ivar rygger bobilen ned fra kilene og kjører på strømledningen slik at ledningene røskes ut av støpselet. Det betyr litt ekstra stress, og vi prøver i en hel time å reparere, før vi bestemmer oss for at vi heller får greie oss uten strøm og stikker i vei opp til taubanen som går til Le Chantillon Mont Lachat.
Det blir en deilig tur der vi får øye på en liten marmot, kan skimte Mont Blac mellom skyene og beundrer de mange paragliderne som kaster seg utfor lia.
På vei nedover spiser vi deilig lunsj i restauranten på mellomstasjonen før vi tar kabelbanen ned til byen igjen. Hefra kjører vi mot Annecy for å se om vi får tak i nytt støpsel, men det er lite å se, så vi fortsetter mot Val d'Isère som er dagens mål. Her får vi plass på Camping-Caravaning Les Richardes som ligger kloss inn til Isère. 24€ for tre personer + strøm.
Vi rusler en tur ned til byen langs en sti som går forbi 7 kapell i og rundt Val d'Isère. Hele turen tar tre timer, men vi gir oss etter 3 kapell, og det er bra, for når vi nesten er i mål, kommer regnet.

• Fra toppen av Le Chantillon Mont Lachat

• Paragliding med utsikt

• Et av kapellene i Val d'Isère

• I stolheisen på vei ned fra 2000meters høyde

• Val d'Isère

Dag 9, lørdag 2.7. Val d'Isere - St-Vincent-les-Forts, 246 km

Utsikt fra Col de L'Iseran

12,5 grader klokken ni. Altså litt småkjølig og overskyet. Vi skal over Col de L'Iseran på 2770 meter, og det må vi gjøre i dag, for i morgen er det stengt her pga sykkelløp. Turen over fjellet blir helt fantastisk, nydelig vær, flott utsikt og Dethleff går som en drøm.

I Bessants finner vi et boulangerie der vi handler inn til frokost, og litt utenfor den lille byen finner vi en plass der vi nyter de deilge bakervarene. Så bærer det opp i fjellene igjen, denne gangen via Valloire og Col du Galibier på 2645 m. Dette blir et mareritt, for over 7000 mosjonssyklister er i gang over samme fjellet og det kryr av dem overalt. Vi venter en stund i en liten by, men kjører videre etter en time og tar dem igjen ganske snart. Etter et par nervepirrende mil over passet der det regner og ned til N91 er vi endelig kvitt dem da de svinger vestover og vi tar østover mot Briancon.

Veien vider til Camping Le Lac ved Lac de Serre-Poncon blir en avslappende tur i nydelig vær. Vel framme finner vi plass ved sjøen, spiser en deilig middag på restauranten og nyter det fantastiske kveldslyset over lacen.

• På vei opp til Col de l'Iseran

• I grisevær på vei opp til Col du Galibier. Tøffe syklister!