Dag 10, søndag 3.7. Saint-Vicent-les-Forts - Stes-Maries-de-la-Mer

Asfaltert badestrand ved Camping du Lac

Litt kjølig morgen, 12 gtader, men nydelig vær. Vi tar et forfriskende morgenbad på den eneste stranda jeg veit om som har asfaltbelegg. Veldig greit og reinslig, siden bunnen her ellers er litt bløt. Deretter er det pakking før vi tar fatt på den ekstremt smale, bratte og svingete veien opp fra campingen til hovedveien. Etter en tur innom boulangeriet utenfor St-Vicent-des-Forts, bærer det videre oppover til Col de Maure på 1346 m og ned til Digne-Les-Bains. Vi legger veien om Valensole for å beundre de flotte lavendelmarkene der.

Utpå ettermiddagen putrer vi inn på Camping du Clos du Rhône. Varmen slår i mot oss når vi går ut av bilen, og så fort vi er ferdige med å rigge til, tar vi turen ned på stranda for å få oss et bad i Middelhavet. Vannet er forbausende kaldt, men deilig med avkjøling.

• Vi handler inn dagens bakervarer

• Lavendelåkrer så langt øyet kan se på Valensoleplatået

Dag 11 og 12, mandag 4.7. og tirsdag 5.7. Stes-Maries-de-la-Mer

Deilige sandstrender i Stes Maries

Stranddag!! Bare late seg i solen og bade. Få litt sol på vinterbleike kropper. Rusle opp fra stranden etter noen timer, når kroppen har fått nok sol, og ta navetten inn til byen for å spise. Det blir både tapas og skikkelig fiskemiddag utpå kvelden. Vi rekker en handlerunde mellom etegildene og får kjøpt oss litt nytt sommertøy.
Mørket senker seg, stemningen stiger, og vi avslutter kvelden med en drink til de smektende tonene av spansk gitar. Dette er Stes Maries på sitt beste; to gitarer og to unge kjekke menn som synger oss inn i den syvende himmel.
Til slutt rusler vi de to kilometerne tilbake til campingen i den varme natta.

• Adskilte veier for biler, syklister, fotgjengere og ryttere

• De flotte Camarquehestene som er brune når de er unge, men blir hvite når de blir voksne

Dag 13, onsdag 6.7. Stes-Maries-de-la-Mer - Cabasse

På plass i skyggen

Tid for nye eventyr. Vi forlater campen tidlig, og på veien utover mot Arles kjøper vi med oss noen poser av den nydelige, svarte camarguerisen. Luften står stille, og gradestokken viser 33 varme. Det er godt med aircondition i bilen på slike dager. Likevel blir det en svett kjøretur via Marseille og opp til den vesle byen Cabasse utenfor Le Luc i Provence.

Cabasse er en liten, sjarmerende og trang by nede i en smal dal. Vi kjører gjennom byen og videre opp i skogene på ekstremt smale veier før vi nølende ruller inn på vingården, Domaine des Pomples, som vi har funnet gjennom France Passion. Her blir vi tatt godt i mot av en kjekk ung mann som ber oss finne en plass under de skyggefulle platantrærne, og jeg avtaler prøvesmaking av vin klokken 20:00.

Mens vi venter på kvelden slapper vi av i skyggen, lager oss litt middag og blir underholdt av stedets fem hunder av ulike raser. Litt over åtte kommer gårdeieren, fjerde generasjon av vinbønder på gården, og etter en spennende innføring i vinproduksjonen, smaking av diverse produkter og litt info om gårdens historie kjøper vi med oss rikelig med stedets vin.

Før det blir helt mørkt rusler vi en liten tur rundt i den vesle grenda der det etter vertens utsagn bor ca 40 mennesker. Vi beundrer de brede steingardene som omgir de snorrette radene med vinranker og vitner om mye slit gjennom generasjoner.

• Prøvesmaking på gang

• Kveld i Domaine des Pomples

• Regionale produkter fra Camargue

Dag 14, torsdag 7.7. Cabasse - Solcio v Lago Maggiore, 564 km

Tett trafikk på motorveien mot Torino

Det er varmt i hagen under løvtrærne. Klokken er litt over ti når vi sier takk for oss til den unge vinbonden og setter kursen mot Le Luc. Her kommer vi ut på motorveien i feil retning og må kjøre 29 km før vi kan snu. Det betyr nesten en time ekstra kjøretid i varmen. Vi har tenkt oss litt inn i Italia, så i dag blir det mest motorveikjøring i starten. Det går unna mot Nice, forbi Monaco og Menton, og plutselig har vi krysset grensen til Italia. Været er helt topp, og utsikten er fantastisk. Planen er å kjøre nordover fra Ventimiglia, men vi bommer på avkjøringa og satser på neste mulighet. Motorveien her byr på flotte utsiktspartier, og vi nyter å være på tur.

Ved Imperia tar vi av fra motorveien og kjører mot Torino. Dette blir en spennende tur på svingete, bratte og til dels smale veier. På motorveien ved Torino har vi en stygg opplevelse da vi kjører forbi en trailer. I det vi ligger på siden av ham, vingler han ut mot oss, og det er bare å gi på så han ikke treffes. Vi ser at han sjangler, men heldigvis klarer han å rette opp det lange, tunge kjøretøyet, og faren er over. Det blir en tøff påminnelse om hvor fort ting kan gå skikkelig galt.

På veien bestemmer vi oss for å dra rett til Lagio Maggiore. Her får vi plass på Camping Solcio, et nydelig sted med skyggefulle plasser under store platantrær.

• Solcio. Campingen ligger helt til høyre ved vannet

• Mye fint på markedet i Stresa

• Artig måte å legge til land på

Dag 15, fredag 8.7. Solcio

Det er fredag og da er det marked i byen Stresa som ligger litt lenger nord langs vannet. Vi har bestilt skyss med båt fra campingen, og klokken ni, før vi har tenkt på å spise frokost, blir vi hentet av en effektiv liten italiener som tar i mot bilettpenger i kontanter og putter dem i en plastlomme. I godt driv bærer det nordover et kvarters tid før han styrer båten rett opp på den skrå steinkanten som utgjør havnen i Stresa, gir litt ekstra gass slik at båten sitter godt fast og geleider oss elegant opp på en liten rampe så vi kan komme oss inn på land. Retur klokken 14:45! Båter ut til de vakre øyene Isola Pescatori og Isola Bella tre ganger i timen.
Vi starter med markedet. Her bugner det av alle slags varer, og vi går litt amokk helt til magen protesterer og forteller oss at det er på tide med mat. Under store parasoller på et lite torg får vi deilig mat av særdeles hyggelige servitriser.
Nå er det tid for øytur, og vi stiller opp ved den skrå steinmuren for å vente på skyss. Det blir en fantastisk reise. Isola Pescatori er en hel liten by som dekker hele øya. Vi rusler rundt i smale smug, kikker med store øyne og tenker på det livet de levde her for bortimot hundre år siden. Varmen tvinger oss til slutt ned på en benk i skyggen der vi sitter og venter til båten kan frakte oss ut til Isola Bella, øya som er berømt for sitt barokkslott og den italienske hagen. Dessverre har vi for liten tid til å besøke hagen, tiden har bare gått så altfor fort.
Tilbake i Solcio, og nå lengter vi bare etter å bade. Utpå kvelden går vi en tur opp i den vakre, vesle byen som ligger i skråningen ned mot vannet og beundrer gamle bygninger, blomsterprakt og utsikten over bukta nedenfor mens himmelen farges rosa og fjellene nordover kler seg i myke blå nyanser.

• Vakre Isola Pescatori sett fra Isola Bella

• Isola Bella

• Deilig under skyggen av platantrærne på Camping Solcio

Dag 16 og 17, lørdag 9. og søndag 10.7, Solcio

Frankrike spilte i fotball-EM søndagen, og vi hadde valgt side

Vi nyter dagene i og ved Lago Maggiore. Været er topp, og varmen tvinger oss innimellom ut i sjøen eller inn i skyggen. Utpå kvelden orker vi å gå tur i de smale bygatene eller i området i utkanten av byen.

Campingen har en hyggelig restaurant som serverer særdeles god pizza, og et lite usalg der vareutvalget består av vann, vin, prosecco og diverse sterkere drikke. Rosévin og prosecco leveres iskaldt, rett fra kjøleskapet, og i varmen er det utrolig fristende å leske seg med nydelig sprudlevin til 5€ flaska.

• 1,8 m er ikke særlig egnet for biltrafikk

• Bananer i Nord-Italia

• Frodig vegetasjon langs Lago Maggiore

Dag 18, mandag 11.7. Solcio - Arbon (v Bodensjøen), 325 km.

Vakkert i enden av Lago Maggiore

Etter noen fantastiske dager skal vi forlate et av våre favorittsteder og reise videre mot nord. For fire netter på en velutstyrt, delikat og koselig campingplass betaler vi 106,60€! - og vi er 3 voksne!

Vi kjører nordover langs Lago Maggiore mot Sveits og byen Locarno helt i enden av sjøen. Det blir en utrolig vakker opplevelse, men ganske nervepirrende til tider. Veien er stedvis ekstremt smal og svingete, ligger omtrent helt i vannkanten, og møtende trafikk er en utfordring. Et sted får stakkars Dethleff noen sår i plastlistene i siden etter litt for nær kontakt med autovernet i det vi passerer en lastebil.

Etter Locarno bærer det opp i fjellene mot St. Bernardino. Her finner vi endelig en plass slik at vi kan få spist frokost. Klokken er 12:30. I nydelig natur kjører vi videre mot Bad Ragaz der TomTom har funnet campingplass til oss. - tror vi! Vel framme finner vi en diger golfbane og et overfylt offentlig Freizeitanlage. Her er det bare å prøve å få snudd bilen i alt kaoset og så komme seg vekk!

TomTom får en ny sjanse og legger kursen mot Camping Mittelbergspitze. Den viser seg å ligge i Lichtenstein, og vi gleder oss til å overnatte i dette lilleputtlandet for første gang. Stedet er nydelig, det er vindstille og luften koker, resepsjonen er stengt, men vi kan bare finne oss en plass, forteller et oppslag på døren. Det gjør vi, men strømuttaket passer ikke vår kontakt, og i denne varmen er vi avhengig av strøm. Vi orker ikke vente til resepsjonen åpner, så skuffet forlater vi plassen og bestemmer oss for å reise til Bodensjøen. Ved Arbon ligger Camping Buchhorn, og her blir vi vist plass i tredje rekke fra sjøen. Mens vi rigger oss til mørkner himmelen over vannet og tunge dråper faller mot baldakinen. Likevel må vi ned og teste tempen på badevannet før vi slår oss ned utenfor bilen og deler en prosecco fra Solcio. Seinere spiser vi pølse/wienerscnitzel og pommes frites fra stedets gatekjøkken. Definitivt ingen gastronomisk opplevelse!

• Påvei mot St. Bernardino

• Det blei ikke noen overnatting i Lichtenstein denne gangen!

• Bodensjøen

Dag 19, tirsdag 12.7. Arbon - Kleinadelfingen, 134 km.

Blomsterprakt på Mainau

Det har tordnet og regnet i hele natt, men jeg skal bade i Bodensjøen! Morgentemperaturen er på 16,3 varme, og de to andre lar seg ikke friste. Jeg tar på meg badedrakt og går de få meterne bort til badetrappa. Gresset er vått, og det lukter søledam av sjøen. Modig legger jeg på svøm utover til jeg kjenner vannplanter som stryker meg på magen. Da tverrsnur jeg og kaver innover mens jeg prøver å ikke sluke det ekle vannet. Dette var ikke som vannet i Lago Maggiore, nei!

Vi skal videre, først til Mainau, en 45 dekar stor øy i Bodensjøen. Her ligger et vakkerst slott fra 1740-tallet og en nydelig parkhage. I 1932 kjøpte grev Lennart Bernadotte øya, som da var meget forfallen, og gikk i gang med et gigantisk oppussingsprosjekt for å få slott og hage tilbake til sin opprinnelige prakt. Dette har vært et særdeles vellykket prosjekt, og øya er nå Bodensjøens største turistattraksjon.

Det regner når vi ankommer, men tross regn og dårlig sikt blir det en opplevelse av de sjeldne. Våte som katter rusler vi rundt og bare nyter! For en blomsterprakt! Her er noe for enhver smak. Før vi forlater øya tar vi en tur innom Schmetterlingshaus og lar oss fortrylle av de vakre sommerfuglene som flagrer rundt de eksotiske plantene. Jeg får skikkelig nærkontakt med en av dem, som setter seg på jakka mi og ikke vil flytte seg. Forsiktig prøver jeg å få den til å lette, men den flytter seg bare over på kameraet mitt! Jeg begynner å bli redd jeg må ta den med meg, da jeg endelig, forsiktig får flyttet den over på et blad.

Vi vil campe tidelig i dag, for i morgen har vi tenkt å finne Rheinfall. Etter en uendelighet av leting etter plass, sperrede veier og TomTom på avveie, finner vi endelig Campingplatz Rässenwies i Kleinadelfingen. Det er turens mest spartanske camping, beliggende ved elva Thur og med plass til en 15-16 vogner. Vi får beskjed om å stille oss så nær veien som mulig, for det har regnet så mye at bakken er veldig våt! Dama som driver plassen er røff og full av humor, men snakker et sveitsisk-tysk som er vanskelig å forstå.

Været letter, og utpå kvelden går vi gjennom den siste av de to overbygde broene som vi har kjørt over i dag, for å komme over elva Thur og opp i gamle Adelfingen for å spise middag. I følge noen gutter vi spurte skulle det ligge et par restauranter oppe ved det lille torget. Vi velger bort pizza i dag og ender opp på en restaurant der prisen på rettene får oss til å sperre opp øynene! I kveld blir det ikke dessert!

• Moro for både små og store på Mainau

• Den fantastiske Italienische Wassetreppe

• Nærkontakt i Scmetterlingshaus

• Campingplatz Rässenwies

• Spennende bro over elven Thur ved Adelfingen

Dag 20, 13.7. Adelfingen - Nancy, 328 km.

Rheinfall ved Schaffhausen

Det har regnet bra i hele natt, og jeg har sovet dårlig og fablet om at Dethleff og vi ble skylt ut i elva! Morgenen er overskyet, men regnet har gitt seg for en stund, og det er 15 grader i lufta. Jeg får et lite hakeslepp når jeg går for å betale for natten og regningen lyder på 50,00 SFr eller 47€! Stive priser her i Sveits!

Dagens første mål er Rheinfall, den fantastiske fossen som ligger ca 25 km etter utløpet fra Bodensjøen. Med et fall på 23 m og en bredde på 150 m er den et mektig skue, og i dag er det nok ekstra mye vann her. Vi tar heisen ned fra Schloss Laufen og går de siste trappene helt ned til elvebredden der vi oversprøytes av den viltre fossen. Et besøk her er absolutt å anbefale!

Neste post på programmet er Donauquelle i byen Donaueschingen i Tyskland. Her starter elven Donau, i det de to elvene Brigach og Breg renner sammen. Jeg har i mange år, siden jeg syklet langs Donau fra Passau til Budapest, ønsket å besøke dette stedet der den mektige elven har sitt utspring, og nå er vi endelig her. Krystallklart vann bobler opp i det runde bassenget og forsvinner under bakken på sin lange vei mot Svartehavet.

Nå har jeg fått sett det jeg ønsket i sommer, og de to andre får bestemme neste destinasjon. Valget faller på Luxembourg, og kursen settes nordvestover mot det lille landet. Det blir mye treg kjøring, og litt før halv åtte på kvelden ankommer vi Camping Campeole Le Brabois i Nancy. Det er deilig å lande etter en slitsom, men opplevelsesrik dag, og regnet følger oss visst, for bilen er ikke kommet helt på plass før det atter høljer ned. Godt vi har det tørt og varmt inne, og vi kan kose oss med prosecco fra Italia og dyre kjøttbiter fra Sveits.

• Fossesprut fra Rheinfall

• Alternativ transport i Schaffhausen

• Endelig ved Donauquelle i Donaueschingen!