Helgen 19. - 20.mars

Nydelig vær, fin temperatur, stille og ideelt for padling. Lørdagen pakket vi med oss godt med mat og la i vei på langtur. Vi satte ut kajakkene på Grimestadstranda, padlet forbi kongehytta på Mågerø, videre over Vrengensundet og nordover langs vestsiden av Søndre Årø. Her fant vi en fin bukt der vi tok en liten pause og slappet av litt i solen.
Med fonyede krefter fortsatte vi nordover, krysset sundet mellom Søndre og Nordre Årø og med vinden bakfra gikk det som smurt. Planen var å krysse rundt Nordre Årø, men siden vi var så godt i gang bestemte vi oss for å padle rundt Bjerkø også. Det ble en flott tur, men på veien sørover igjen begynte vi å kjenne det ganske godt i armene.
Vi gikk i land på vestsiden av Nordre Årø for å få i oss litt mat og hvile padlearmene. Det gjorde godt, men veien tilbake til Grimestad ble tung. Flott vær, fantastiske forhold, magisk stemning da vi padlet over Grimestadkilen i tilnærmet havbleike mens solen sakte sank bak åsene i vest. Slitne dro vi kajakkene opp på stranda etter å ha tilbakelagt 21,7 km i kajakk.

• Søndagen padlet vi rundt Veierland, en tur på 12,6 km.

• Helt nord på Veierland

• Veierland kirke midt på bildet

• Klar for tur øyene

• Ivar kantret og fikk testet pumpa.

• Nord på Veierland

• På vei utover mot Brøtsø.

• Her ble det så grunt at vi måtte ut av kajakkene.

Brøtsø rundt

Klare forsjøsetting

Det hadde snødd en del denne uka, men likevel hadde vi lyst til å prøve kajakkene på lørdag. Nå skulle vi trille dem den lille kilometeren ned til Medø, der vi kunne sjøsette dem i småbåthavna. Været var på langt nær så fint som forrige helg, men padling er ikke avhengig av strålende solskinn.
Med litt kulde i tærne og småfrosne fingertupper la vi fra land og padlet østover før vi rundet nordenden av øya. På østsiden av Brøtsø er det mange fine bukter og trange, grunne passasjer mellom holmer og små øyer. Her er det spennende å gli fram i kajakken og prøve om det er mulig å passere uten å behøve å vasse. Et sted måtte vi uti og dra kajakkene over.
Det blåste en del også denne dagen, så da vi ikke padlet i ly av småøyen merket vi godt sjøen som sto på.
Rett ved den vesle broa som binder sammen Hvasser og Brøtsø, dro vi kajakkene opp på stranda for å få i oss litt varmt drikke. Føttene var kalde og fingrene var stivfrosne da vi fortsatte ferden vår gjennom det smale sundet mellom øyene og la oss på årene oppover mot Røssesundbroa. Neglspretten satte inn så tårene sto i øynene rett før vi gled inn under brospennet.
Etterpå ble det mye bedre. Varmen bredte seg inne i neoprenhanskene og turen tilbake til Engøbrygga var ren nytelse. En rask konsultasjon med Sportrackeren viste at vi hadde tilbakelagt 11,33km i kajakk i løpet av de siste tre timene. Nå kunne vi trekke kajakkene på land, feste dem til hjulene, trille dem opp til Haugsveien og ta kvelden med god samvittighet.

• Magisk morgen på vei ut til Hui.

• Fra et av leirstedene på Hui/Hudø.

• Vi går i land på Hui. Issørpe og rim ligger innerst i bukta.

I kajakk rundt Hui.

Inne i Tønsbergfjorden, mellom Tjøme og Østerøya utenfor Sandefjord, ligger Hui eller Hudø, en perle av ei øy. Her finnes flere leirsteder for barn fra Oslo, som ikke har så mange andre muligheter til å komme på ferie. Faktisk er det så mye som 59 bygg fordelt på 11 forskjellige leirsteder. Det er Oslo kommune sammen med Kirkens Bymisjon som driver leirstedene. Det har vært drevet leirsted her siden 1920.
Planen vår i dag er å padle rundt denne øya. Ingen av oss har vært her før, så fulle av forventning legger vi ut fra Svelvikstranda Camping. Sola henger på en skyfri himmel og skaper en magisk stemning over den blanke vannflata. Vi padler inn i alle viker og bukter og krysser gjennom issørpe der sola ikke kommer til. Et par steder må vi gi oss fordi slushen går over til å bli tette isflak. Vi er tross alt bare i slutten av februar, og temperaturen ligger på noen få grader i sola.
Turen rundt øya er spennede og variert. Her er mye å se på og mange steder å gå i land hvis man skulle ønske det. Etter fire og en halv time med flotte naturopplevelser er vi tilbake ved utganspunktet og drar kajakkene på land med støle armer og bunnfrosne tær. Vi gleder oss allerede til neste tur!

• Vi legger i vei sørover fra Fynsletta.

• Strandhugg på Sandø.

• Kjekt med gardintrapper når kajakkene skal opp på taket på Berlingoen.

Kajakk dag 2.

Stø kurs mot sørspissen av Sandø.

Lørdag 27.02. og fortsatt strålende vær! Utgangspunktet vårt er Fynsletta på Hvasser i dag også, men i dag er målet å padle rundt Sandø. Utstyrt med varmt vann på thermos, capuccinopulver, brunt sukker, kjeks og gulostskiver padler vi i vei sørover med solen i øynene og en svak bris i håret. Det går bedre i dag, og før vi vet ordet av det har vi rundet sørspissen av øya og kan skyve solbrillene opp i pannen. Vi nærmer oss en time med godt tak i padleåra, så det er på tide med en liten landgang. På østsida av øya ligger ei fantastisk sandstrand, og her går vi i land. Krystallklart vann frister til et bad, men vi har ikke håndle med, og rim og is ligger fortsatt der solen ikke har nådd.
Etter en liten pause med varmt drikke og en matbit er hendene stive av kulde, og det er på tide å kaste loss igjen. Selv om solen skinner fra skyfri himmel merkes det at vi fremdeles er i februar.
Vi runder nordenden av øya og padler langs de nydelige sandstrendene før vi krysser over mot Hvasser og følger østsiden av denne øya tilbake til Fynsletta. Et raskt blikk på klokka viser at vi har vært ute i to og en halv time. Det verker litt i armene, men det er vel ikke annet å vente så ferske som vi er i gamet. Vi har hatt en super tur rundt Sandø, og i morgen venter nye eventyr på vannet.

Kajakkdebut.

Kommer ikkevannet snart?

Fredag 26.02.16. Fantastisk vær med sol fra skyfri himmel og temperaturer på frysepunktet i skyggen. Vi skal prøvepadle! Mens vi venter på bobilsesongen har vi bestilt oss kajakker. Disse har ikke kommet ennå, men vi har fått låne, slik at vi kan sjekke om vi liker oss på vannet i litt ustabile farkoster. Alt annet av utstyr, fra tørrdrakter til padleåresnor er innkjøpt, så muligheten for å padle i allslags vær og temperatur er ivaretatt. Og for en debut! Med solen glitrende over vannskorpa og kun en meget svak bris fra sør, la vi i vei fra Fynsletta på Hvasser. Etter en snau time eller så nådde vi det sørligste punktet på øya, og da var vi enige om at det var greit å snu. Dette var helt nye bevegelser for kroppene våre, og vi begynte å kjenne at vi var utrente. Ikke verdt å overdrive første dagen! Men vi skal ut i morgen igjen!

Rundt Tjønneberget på Hvasser.

Mandag kveld, vindstille, krystallklar luft og en himmel uten skyer. Solen farger hav, himmel og snø i sin vakreste palett når vi knyter på oss fjellstøvlene og går turen rundt Tjønneberget på Hvasser. Over svaberg med et tynt lag av blårosa snø, gjennom ura som i kveldssola skinner i gull, forbi avstengte hytter der julelysene ennå skinner fra små einerbusker og tilbake til plassen der vi ser lyset fra Færder fyr sveipe forbi. I løpet av en snau time har mørket sakte sneket seg på og de siste solstrålene er blitt borte bak de nakne rabbene ved Verdens Ende. For en fantastisk plass vi bor på!

• Solens siste stråler farger snøen rosa..

• Fjære sjø sør for Tjønneberget.

• Neste landkjenning er Skagen,

Kalde grader og varme håp

Mens gradestokken kryper nedover mot 20 kalde, varmer vi oss med minner fra sommerens bobilturer og koser oss med tanken på neste sesong. Vi kan så smått begynne å planlegge og drømme litt. Dagene blir stadig lysere, og snart er vi inne i årets andre måned. Da er det kanskje bare et par måneder til, og så har vi Dethleff tilbake hos oss her på øya igjen.

I mellomtiden kan vi jo spenne på oss skiene og benytte oss av preparerte skiløyper, eller vi tar trugene og går opp helt egne veier i urørt snø. Vi kan nyte vakre stemningen ved en rosa morgenhimmel eller når frostrøyken visker ut konturer og skaper myke overganger. Jada, vinteren er flott, men likevel... Livet på veien, med senga over førerhuset og alt annet vi trenger innen rekkevidde, det er uten sammenligning for rastløse sjeler med taterblod i årene. Kul

Det nærmer seg et nytt år!

Nest siste dagen i det Herrens år 2015! Lyset kom aldri i dag. Tussmørket har ligget og ruget over øya vår hele dagen, og nå funkler lysene på hagejuletreet så fint. Stearinlysene er tent inne, og en spennende bok ligger ved siden av meg i sofaen og venter. Og jeg venter. Venter på lysere, lengre dager, og gleder meg til nye turer med Dethleff som står og venter i kroken på låven oppe i Stokke.

Så i mellomtiden skal jeg kose meg med lys inne, god bok, varm te og litt musikk! Ganske griet det også!