Et av de mange krigsminnesmerkene i området mellom Reims og Luxembourg

Dag 31, søndag 20.juli. Beauvais - Reims - Luxembourg

Litt før klokken 10 er vi nesten klare til å reise videre. Naboen nedenfor oss er på vei ut, men sliter i søla og er i ferd med å sette seg fast. Vi signaliserer at vi kan flytte oss slik at han kan komme ut på grusen der vi står. Takknemlig peiler han seg inn på grusen, hjulene får feste og smilende og vinkende og sikkert veldig lettet, kjører han oppover og ut på veien.

Vi pakker det siste og like etter er vi også klare til å forlate dette sølehølet. Det er en grå morgen, regnet henger i lufta og temperaturen ligger på 18,8 grader. Målet vårt er Luxembourg. Vi kjører via Compiegne og Reims, og klokken er bare kvart på fire når vi kjører inn på Camping Kockelsheuer utenfor Luxembourg. I resepsjonen sitter en mann som minner litt om Leif Juster i ”Fjols til fjells”. Ikke et smil, ganske uttrykksløst ansikt, men det pirrer meg, og jeg gir meg ikke før jeg får ham til å trekke litt på det stramme smilebåndet. Jeg trodde denne plassen lå ganske nær byen, men når jeg spør forteller han at det er 6 km inn. På mitt spørsmål om det er sykkelvei inn svarer han benektende. Pussig, og synd, for da blir det ikke noen tur inn til byen på oss denne gangen.

Camping Kockelsheuer

Ikke la dere friste av denne!

Nå er temperaturen oppe i 25 grader og selvfølgelig regner det litt. Det er dårlig med mat i kjøleskapet vår, og vi går ned i butikken for å handle litt. Her finner vi et rikt utvalg av hermetikk og vi velger oss et par bokser. Bak kasseapparatet står ei meget alvorlig dame, det finnes ikke antydning til humor eller interesse i dette ansiktet, så vi forter oss å betale og stryker på dør. Utenfor knekker vi sammen av latter. At det går an å drive en plass og være så lite forekommende!

Tilbake i bobilen spretter vi boksen med kål og poteter. Den ser ganske blodfattig ut, og smaker faktisk enda verre enn den ser ut. Godt det finnes ei gatekjøkkenvogn på plassen. Men den åpner ikke førfem.

Kvelden er ennå ung og vi går en tur rundt på området. De skilter med minigolf, så vi går for å kikke litt på denne. Den viser seg å være grundig stengt, men vi kommer oss inn. På bua der inne står det at banen er midlertidig stengt på grunn av sykdom, men den sykdommen har nok vart en del år! Hele plassen er dyktig gjengrodd, lyktene er knust, banene er morkne og det hele er et deprimerende syn. Det har tydeligvis vært en flott bane med steinlagte stier, bekker, broer, benker og en liten dam. Virkelig synd at den bare ligger slik.

Men nå vil vi ha pommes frittes og litt før åpningstid står vi klare med lommeboka. Vi er ikke de eneste! Det lukter liflig etter den miserable matopplevelsen vi hadde tidligere. Endelig skal vi få bratwürst og pommes frittes. Ivar bestiller, og vi registrerer at her har vi å gjøre med nok et medlem av familien stoneface. Helt utrolig. Ingen interesse, ikke noe høflig smil, så lite forekommende du kan tenke deg! Men maten er god!

Det nærmer seg kvelden, men før vi går til ro vil vi ut og bevege oss litt. Nå har været stabilisert seg og vi finner fram til en sykkelvei som går gjennom skogen, over en åker og videre bortover mot bebyggelsen. Kanskje den går helt til Luxembourg by! Det er en deilig kveld, stien er fin å gå, men vi må snu før det blir helt mørkt.

Her har det vært en nydelig minigolfbane

Spennende lokaler, flott utsikt, hyggelig service og nydelig mat.

Dag 32, mandag 21.juli. Luxembourg - Trier - Edinger-Eller

Det er overskyet når vi reiser ut fra Kockelsheuer klokken kvart over ti. Vi kjører litt i surr og kommer oss ikke innpå riktig vei før vi får kjøpt et kart over Luxembourg. Deretter er det plankekjøring og vi er fort på riktig vei utover mot Moseldalen. TomTom vil som vanlig ha oss ut på motorveien, men vi vil kosekjøre på mindre veier, vi er jo på tur og vil oppleve mest mulig underveis.

Vi slipper ikke unna det evinnelige regnet, men temperaturen er behagelig. Det er vakkert langs Mosell tross regnet. Når vi passerer Trier regner det kraftig, men det gir seg litt etter hvert. Planen vår er å finne en fin plass langs elva der vi kan tilbringe kvelden og natta. Ved Edinger-Eller finner vi Camping Zum Feuerberg. Det er en deilig plass og en vakker gammel by.

Vi koser oss med å kikke på lekterne som tøffer forbi på elva, går en runde i den spennende lille byen, spiser litt og deler ei flaske champagne utenfor bilen.

På kvelden går vi ut i byen, prøvesmaker Riesling, kjøper litt vin og spiser nydelig mat på Restaurant Zum Kaffeeklatsch.

Det er basseng og "dusj" på Camping zum Feuerberg

Ingen tvil om hva de lever av her

Plassen i utkanten av Lüneburg

Dag 33, tirsdag 22.juli. Edinger-Eller - Koblenz - Lüneburg

Vi våkner til en grå morgen. Tåka henger ned over vinmarkene, men det regner i alle fall ikke.

Klokken 9:45 er vi klare til å tømme dass. Termometeret viser 21, 4 varme allerede, og det er ganske klamt. Vi har satt Tomtom på veivalget i dag. Han skal lose oss til Goslar, og kanskje videre til Lüneburg. Jeg har tenkt ikke å blande meg inn, selv om jeg vet at det blir motorvei mesteparten av dagen.

Jeg holder ikke ut lenge. Vi har bare så vidt startet da jeg forstår at han vil ha oss ut på motorvei med en gang. Vi har ennå en ca fire mil igjen langs Mosell, og vi vil følge elva. Derfor er jeg og Tom på kollisjonskurs fra første kilometer.

Ca en mil utenfor Koblenz lar vi Tom få viljen sin, og han leder oss elegant opp på motorveien. Det går i ei gedigen sløyfe over dalen, slik at vi kan se hvor vi kjørte der nede for litt siden. Så følger noen timer i høyt tempo blant store treige trailere og frikjørere med Audi og BMW.

Det går så det gviner oppover, og vi bestemmer oss for å droppe Goslar nå som vi er så fine i farta. Etter Braunsweig følger vi rød vei, og det er deilig å slippe stresset på motorveien. Men nå sliter vi med trailere som kjører helt ned i 50 km/t. Dette går treigt! Mellom Gifhorn og Uelzen, langs Heide-Strasse, ser vi stadig gamle bobiler som står parkert på små avkjøringer i den tette løvskogen. Det er så påfallende mange, og bilene er så gamle, så vi lurer litt. Svaret får vi nærmere utkanten av skogen. Her er det to gamle campingvogner. Den ene står det sexy girls på! Ja vel. Det forklarer kanskje også hvorfor trailerne kjørte så sakte. Det var nemlig mange parkeringsplasser for trailere i denne skogen også!

Vi har latt Tomtom finne en bobilplass til oss, ikke langt fra sentrum i Lüneburg. Nå har vi dårlig erfaring med hans valg av bobilplasser fra før, men vi gir ham en sjanse i dag. Smidig og elegant leder han oss inn på en flott plass i nærheten av et friområde. Her står det allerede mange biler, men plassene er romslige. Strømautomaten ser enkel ut. Det er bare å koble inn kontakten, velge nummeret på uttaket på en bryter og deretter putte på penger. 1€ pr 8 t, max 32 t. Jeg er så flink og ordner det elegant, men vi får ikke noe strøm. Ivar sjekker koblinger, og jeg har ikke satt kontakten godt nok inn i bilen.

Dette er et insektshotell!

Han retter på dette, men vi har fremdeles ikke noe strøm! Ivar sjekker koblingsskapet og finner ut at jeg har satt på nr 6 i stedet for 2, som jeg har koblet oss til. Jeg brukte baksiden av bryteren! Vi svitsjer over. Fremdeles ikke noe strøm. Nei, selvfølgelig ikke. Nå ble jo alt gjort i feil rekkefølge! Ok. Vi starter på nytt. Kontakten i. Velger nr 2. Deretter 1€. Bingo! Strømmen er på! Jeg putter på en euro til så har vi i 16 timer. 4€ i stedet for 2, men billig likevel. Surrehue!

Ved innkjørselen til bobilplassen er det plassert en kassett med bykart i. Det er bare å rive av et og ta med seg! Kjempegreit. Jeg styrer skrittene våre mot gamlebyen, der de flotteste husa ligger. Vi rusler rundt i gatene, runder kirken, finner et insektshotell! og begynner så smått å se oss om etter et spisested.

Vi kan ikke være i Lüneburg uten å ha vært bortom den gamle mølla og Bergström hotell ved elva. Vannstanden er lav, men det er nok vann til at det er litt fart i den lille fossen, og ender og gjess i alle fasonger farter rundt på jakt etter mat. Rett ovenfor den gamle mølla finner vi restauranten Das Kleine og får plass helt ytterst mot kanalen. Her får vi hyggelig service og nydelig mat. Mens mørket senker seg og lysene tennes rundt kanalen, koser vi oss med deilig mat og drikke. Etterpå spaserer vi tilbake til bobilen langs de brosteinsbelagte gatene.

Vakkert rundt mølledammen i Lüneburg

Ikke alt er like pent

Dag 34, onsdag 23. juli. Lüneburg - Kiel - Eckerförde

Vi våkner til strålende sol. Allerede klokken 10 viser termometeret 23,8 varme. Dagens mål er en eller annen campingplass i nærheten av Flensburg, helst ved havet, for nå vil vi bade! TomTom har lagt opp ruta for oss, men vi overhører han som vanlig. I dag vil vi ikke ut på motorvei, så vi følger rød vei gjennom alle de små byene.

Etter Eckerförde kjører vi utover langs havet. Her ligger det flere campingplasser med badestrand, og vi prøver oss på Ostsee-Camping Gut Ludwigsburg. Det er en enorm campingplass helt ned mot sandstranda. Her ligger det campingvogner tett i tett så langt øyet kan se. De fleste av dem ser ut til å være slike som står fast, og folk har buret seg inne bak voksdukvegger i øyenhøyde.

Vi får plass til Dethleff på et lite område med 8 strømplasser forbeholdt bobiler på gjennomreise. For 11€ får vi plass, strøm og dusj så mye vi orker! Og hvilke dusjer. Det er det lekreste dusjanlegget vi har vært borti på hele turen.

Når bilen vel er plassert kler vi på oss badetøy og legger i vei mot stranda. Det ser veldig fint ut på avstand, men når vi kommer nærmere viser det seg at strandkanten består av seig, tørr tang og drit, utenfor der er det steiner og guffe, og vannet er alt annet enn klart. Jeg blir råskuffet, men vi finner nå en plass i sanda så vi kan får litt sol på kroppen i alle fall. Det er skrekkelig varmt, termometeret viste over 33 grader da vi gikk, men heldigvis blåser det litt så det er til å holde ut.

Osby camping ved Osbysjön

Dag 35, torsdag 24. juli. Eckerförde - Lillebælt - Malmö - Åhus - Osby

Dagen starter med litt vind, klar blå himmel og 21 varme.

I dag blir det motorvei. Vi har plottet inn TomTom på Malmø, og han skal få lov til å bestemme veien helt selv. Vi passerer Lillebælt kl 11:30 i strålende sol og 30 grader. Midt på Skjælland, i Sorø, runder vi 7000 kjørte kilometer fra vi startet fra Tjøme.

Vi krysser Øresund via tunnel og bro, og stopper ikke før vi kommer til Åhus. Her vil vi gjerne være i natt, men for første gang i sommer opplever vi at det ikke er plass til oss på campingplassen! Det er varmt, vi er slitne, det kryr av folk overalt, og selv om Åhus er en nydelig by med fantastiske strender i sykkelavstand fra sentrum, bestemmer vi oss for å dra videre inn i landet.

Vi finner Osby camping som ligger idyllisk til ved Osbysjön.

Deilig plass blandt furutrærne på Mullsjö

Dag 36, fredag 25. juli. Osby - Växjö - Mullsjö

Det er sol og fint vær i dag også. Vi er tidlig i farta, vil ikke kjøre bort den beste tida på dagen. Allerede kl 9:10 er vi på vei mot Växjö, og termometeret i bilen viser 22,7 varme. Vi har tenkt oss til Mullsjö som ligger litt nord-vest for Jönköping. Der var vi i fjor da vi skulle til Öland, og vi trivdes veldig godt på denne plassen ved Stråkens bredd.

Vi får plass, finner fram badetøy og solkrem og går stien ned til den flotte badeplassen. Her har de et supert stupetårn som vi må prøve. Vi starter på enmeteren, avanserer til tometeren og våger oss til slutt opp på tremeteren. Herlig!

På stranden kommer vi i snakk med ei dame. Hun forstår vi er norske og forteller at det er terrortrussel på gang i landet. Det er ikke så mye hun vet om det, men vi blir jo selvfølgelig veldig nysgjerrige på dette. Nå har vi vært uten nett noen dager, så vi har ikke fått fulgt med på nyhetene.

Et stille tjern oppe i skogen ved Ragnerudsjön

Dag 37, lørdag 26. juli. Mullsjö - Färgelanda - Ragnerudsjön

Vi skal finne en campingplass til før vi gir oss på denne turen, og jeg har bedt Tom å finne noe i nærheten av Färgelanda. Han har funnet Ragnerudssjöns Camping og Stugby, og vi satser på at det er et bra sted.

Klokken 12:35 ruller Dethleff inn på en nydelig plass i enden av Ragnerudssjön. Her er det stinn brakke, men vi får oss en fin plass rett ved stranda. Vi laster ut stoler og bord og koser oss med zero, muffins og kanelsnurr som vi har kjøpt i Färgelanda på veien ut hit, til svetten renner og vi må prøve badevannet.

Mens vi er ute i vannet ser vi at himmelen i sør begynner å mørkne. Det drar seg sammen med skyer, og mens regnet drypper på taket og tordenen ruller rundt oss, sitter vi trygt og tørt inne og surfer på nettet.

Regnet gir seg etter en stund, sola prøver å komme fram igjen, og vi tyter ut av Dethleff på jakt etter nye eventyr. Vi er i Kroppefjäll, et kjent turområde her i Sverige, og vi vil gå veien langs Ragnerudsjöen og se hvor vi kommer. Det er en vakker kveld, det er stille og fint, sola er i ferd med å gå ned og farger himmelen og Ragnerudsjön orange og rosa når vi nærmer oss campingplassen på tilbakeveien. Nok en fantastisk dag i denne sommerferieturen vår går mot slutten. Det er også den siste kvelden vår i bobilen for denne gang. I morgen går siste etappe.

Gammelt og nytt, telt bobiler og campingvogner i skjønn forening ved Ragnerudsjön

• Vi har hatt en fantastisk tur

• - og gleder oss til neste sommer med Dethleff!